• Blogs
  • Over Music Motion
  • Partners
  • Algemene voorwaarden en Privacy

Music Motion

Netwerkbijeenkomsten, workshops en consultancy voor de muzieksector

Marketing en geld verdienen met muziek, in pop, klassieke muziek,
jazz, world en NL-talige muziek. Daarover organiseren wij
netwerkmeetings, 
workshops, schrijven we blogs en verzorgen we consultancy. 

  • Home
  • M-Bizz
  • Music Pitch
  • Music Bizz Contact / Consultancy
  • Evenementen
  • Contact

Muziekstudenten 2016: optimistisch, realistisch en een beetje idealistisch.

14 juli 2016 By Ewout van der Linden Reageer

Dinsdagmiddag, in Café Rauwdouwer in Rotterdam, 15 Codarts studenten pop, jazz, world en klassieke muziek aan de vooravond van “het echte leven”. De meeste vierdejaars, enkele derdejaars en allemaal studenten van de minor Entrepreneurship. Na een jaar opdrachten geven, beoordelen, lessen over financiën, marketing en gasten uit de muziekbusiness was het voor mij, als docent van de minor, tijd om hun meningen eens op een rijtje te zetten.

Hoe zien ze hun toekomst? De muziekbusiness? Hoe idealistisch zijn ze? Wat gaan ze doen? Tijdens de laatste les, in het café, heb ik enkele stellingen aan ze voorgelegd.

1: “I will make enough money in music”

Het meest opvallende antwoord op deze vraag staat in de “No” kolom van het antwoordvel: een tekening van een piemel. “Ik blijf zeker actief als muzikanten, maar met mijn muziek ga ik geen geld verdienen, of heel weinig”, aldus de tekenaar, een jazz student, “ik ga na Codarts een andere studie doen, in het metaal, en daar ga ik mijn inkomen mee verdienen”. Maar hij is de enige in die “No” kolom, de andere antwoorden zijn veel optimistischer.

Ongeveer een derde denkt als muzikant genoeg te gaan verdienen. Drie zijn uitgesproken: ik wordt succesvol en bekend artiest, ik weet het zeker.

Maar de meeste studenten denken dat artiest zijn niet genoeg is, ze gaan het combineren met andere werkzaamheden: veelgenoemd zijn natuurlijk lesgeven, sessie-muzikant, maar ook arrangeren of componeren voor andere artiesten of voor film of games. Ook genoemd: toplines schrijven, beats maken voor hiphop. Of zelf concerten of festivals organiseren. Een studente denkt erover om een extra studie te gaan doen, maar dan wel gelinkt aan de kunstensector: bijvoorbeeld kunstmanagement of auteursrecht.

Kortom: vrijwel iedereen denkt genoeg inkomsten te vergaren in de muzieksector. En bijna iedereen bereidt zich voor op werkzaamheden achter het podium.

2: “If needed, I’ll adapt my music to the taste of the audience”

Zijn het principiële kunstenaars? Zijn ze bereid op het creatieve vlak water bij de wijn te doen? Bijvoorbeeld om publiek te trekken? De meeste studenten zijn geen principiële kunstenaars: ze hebben weinig problemen om muziek aan te passen, of om muziek te maken diBestand 28-01-16 16 52 15e niet hun voorkeur heeft. Maar ook vijf studenten zeggen dat niet te gaan doen.

Een popstudente heeft goed opgelet tijdens de marketing lessen: “nee, ik ga mijn muziek zeker niet aanpassen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet commercieel denk. De manier van muziekdistributie, de promotie of de plaatsen waar ik optreed zal ik zeker aanpassen aan mijn publiek. Ik ga mijn muziek dus wél verkopen!”

Ook de beginfase van hun carriere speelt een rol: “In this phase you can’t be too strict, you have to be open to different roads. And possibly later you can specialize and focus on your own music”, aldus een Italiaanse popgitarist.

De studenten denken ook door actief te zijn in meer projecten of bands hun muzikale ei kwijt te kunnen. De ene activiteit zal dichter bij hun eigen stijl liggen dan de andere.

Maar: de eigen muziek lijkt in de meeste gevallen niet heilig.

3: “I’m very interested in how Virtual Reality and new technologies can open up new business opportunities for my music”

Een studente klassieke muziek beschrijft het concert van Metropole Orkest met de jazz band Tin Men and The Telephone, waarbij het publiek door middel van een live app het orkest kan aansturen. Maar voor zichzelf ziet ze nog niet hoe dit soort technologie haar kan helpen: “I can’t place it in the classical music world yet”.

De meerderheid is er echter wel in geïnteresseerd. In de “Yes” kolom staan enthousiaste uitspraken (“Yezzirr!!!”) door studenten uit alle genres. Maar ook “Gevaarlijk!!! Maar Gaaf”.

Enkele gehoorde antwoorden: “ik heb geen tijd om al die ontwikkelingen te volgen”, “veel gimmicks”. En in de “No” kolom: “I like to play in front of an audience”. Daarmee bedoelt de student: ik wil echte mensen voor me zien, ik denk dat muziek het beste tot zijn recht komt in een live setting. Hij krijgt daar in de discussie veel bijval voor. Kortom: wel interesse voor nieuwe technologieën, maar ook een voorkeur voor live muziek.

4: “I’m an idealist. I hope to contribute to a better world with my music”

Er is hoop!! De overgrote meerderheid van de studenten antwoordt overtuigd “Yes” op deze vraag. Maar niet op een bevlogen, hemelbestormende manier, “I think it’s nice if you bring a bit of happiness in your own audience”. Ofwel: in kleine kring, voor mijn eigen publiek, kan ik de wereld mogelijk een beetje beter maken. Maar zolang ik niet bekend ben, zit er niet meer in. Een popmuzikant: “as an unkown musician you just don’t have the ways to get your message across to millions of people”. Het is de overheersende mening in de groep. Realistisch idealisme dus. Toch zijn er twee studenten die, ook in deze fase, al vinden dat ze grotere doelen willen dienen. Op de vraag welke dat dan zouden zijn kwamen nog geen duidelijke antwoorden.

Er is ook twijfel of het publiek wel luistert naar de mening van de muzikant: “people don’t give a fuck about your lyrics or what you want to say with it”. En waarom zou je als muzikant meer te zeggen hebben dan andere beroepsgroepen? Er zijn enkele cynische geluiden over muzikanten die denken overal een mening over te hebben, zonder bijbehorende kennis.

Het gesprek ging daarna over op Beyoncé, die zich inzet voor vrouwenrechten, tegen seksisme, maar ondertussen schaarsgekleed ronddanst in haar clips en bij haar shows. “I don’t believe artists who stand up for a cause, they mostly do it for commercial reasons.” Artiesten zouden zo de goede doelen vooral gebruiken voor “branding”.

6A28014C3F432968DAC939C60EB6AD2F-ms-harmony-of-the-seas-te-rotterdam

Realistisch, idealistich dus. En flexibel wat betreft de toekomst in de muzieksector. Maar ook optimistisch. We dronken nog een biertje aan de bar van de Rauwdouwer terwijl sommige studenten zich haastten naar hun volgende gigs, rehearsals of gewoon etentje. Ondertussen maakte de Harmony of the Seas, het grootste cruiseschip ter wereld, zich klaar om Rotterdam uit te varen. Achterwaarts vaarde het onder veel bekijks de stad uit, liet enkele keren een indrukwekkende toeter over de stad klinken, keerde zich in de Waalhaven en koos voor de ruime zee.

Geschreven door Ewout van der Linden, directeur van Music Motion en docent entrepreneurship bij o.m. Codarts en SAE Institute. Houd de Music Motion site in de gaten voor blogs, workshops en netwerkmeetings over de muziekbusiness. Meer weten? Mail naar ewout@musicmotion.nl.

In categorie: Geld verdienen Tags: codarts, conservatorium, culturalentrepreneurship, entrepreneurship, muziekmanagement, studenten

Betaald worden als artiest na de VAR

17 juni 2016 By Ewout van der Linden 2 Reacties

Het is zover: de VAR voor zzp’ers is verdwenen. Het prachtige papiertje waarmee je kon aantonen dat je ondernemer bent, bestaat sinds 1 mei van dit jaar niet meer. Voortaan kun je met je opdrachtgevers een modelovereenkomst afsluiten, als onderdeel van de nieuwe wet DBA. Veel zzp’ers in de muziek vrezen hierdoor niet meer te kunnen werken en veel opdrachtgevers zijn bang voor het risico op naheffingen en boetes.

Natuurlijk geldt de wet DBA ook voor zzp’ers actief in de muziekbranche. In dit artikel gaan we in op de mogelijke problemen die ontstaan met de invoering van de modelovereenkomsten van de wet DBA. Ook wordt aangegeven welke zzp’ers risico lopen en welke niet. Voor zzp’ers die mogelijk in de problemen komen bestaat een oplossing: payrolling. Dit vormt voor jou als artiest één van de alternatieve manieren om betaald te worden. Hier wordt aan het eind van dit artikel aandacht aan besteed.

Wat gaat er veranderen?
Met de VAR konden je opdrachtgevers je zonder risico inhuren: ze wisten zeker dat ze geen loonheffingen en sociale premies hoefden te betalen. Deze zekerheid voor opdrachtgevers is per 1 mei verdwenen. Als de Belastingdienst oordeelt dat je werkt als schijnzelfstandige, dan krijgt je opdrachtgever een naheffing en mogelijk ook een boete. Schijnzelfstandigheid is aan de orde wanneer je wordt ingehuurd als zzp’er, maar feitelijk werkt als werknemer. Jouw opdrachtgever betaalt dan ten onrechte geen loonheffingen en sociale premies.

Wanneer ben je schijnzelfstandige?
De Belastingdienst spreekt van schijnzelfstandigheid als de volgende drie kenmerken gelden voor de samenwerking tussen jou en je opdrachtgever:

* Loon: je krijgt een beloning die hoger is dan een onkostenvergoeding;
* Persoonlijk: je moet het werk zelf uitvoeren. Je mag het niet uitbesteden aan een ander;
* Gezagsverhouding: je voert de werkzaamheden onder gezag uit.

Als deze drie factoren van toepassing zijn spreekt de Belastingdienst van een dienstbetrekking. Dit betekent dat je niet als zzp’er kan worden ingehuurd, maar wel als werknemer. Vooral gezagsverhouding is hierbij een discussiepunt. Want je mag als zzp’er wel een instructie krijgen over de opdracht, maar niet over hoe de opdracht uitgevoerd moet worden. Deze scheidslijn is niet altijd even duidelijk.

Als één (of meerdere) van deze drie factoren niet van toepassing is dan spreekt de Belastingdienst van ondernemerschap, tenzij er sprake is van een fictief dienstverband. Een fictief dienstverband is aan de orde wanneer je:

* hetzelfde werk doet als een ‘collega’ in loondienst;
* minstens een maand lang doorgaans twee of meer dagen per week werkt;
* en tenminste 40 procent van het minimumloon verdient.

Bij een fictief dienstverband kun je niet als zzp’er ingehuurd worden, tenzij je een ‘echte’ ondernemer bent. Of je een echte ondernemer bent, kun je controleren met de ondernemerscheck van de Belastingdienst. Aan deze ondernemerscheck kun je geen rechten ontlenen. Maar het geeft wel een goede indicatie of je als ondernemer in te huren bent.

Voorbeeld 1: Als je een freelance muzikant bent en door een café wordt ingehuurd, dan krijg je normaal gesproken een vergoeding die hoger is dan de onkostenvergoeding (Loon). Ook moet je zelf opdagen om te spelen (persoonlijk). Maar omdat je artistieke vrijheid hebt om zelf te bepalen hoe je optreedt en wat je op het podium doet, ben je toch als zzp’er in te huren. Er is namelijk geen sprake van een gezagsverhouding.

Voorbeeld 2: Als je als lichttechnicus standaard 3 à 4 avonden per week wordt ingehuurd door een popzaal, dan krijg je normaal gesproken een vergoeding die hoger is dan de onkostenvergoeding (loon). Mogelijk moet jij het werk zelf uitvoeren en mag je dus niet iemand anders sturen om de lichtshow te doen (persoonlijk). Als de popzaal ook nog toezicht houdt op je werk en precieze aanwijzingen geeft hoe je het moet doen (gezagsverhouding), dan is er hoogstwaarschijnlijk sprake van een dienstbetrekking.

Modelovereenkomsten
Als jij en je opdrachtgevers de zekerheid willen hebben dat er geen loonheffingen en sociale premies betaald hoeven te worden, kunnen jullie een modelovereenkomst afsluiten. In zo’n modelovereenkomst staat precies omschreven aan welke voorwaarden de samenwerking tussen jou en je opdrachtgever moet voldoen. Als jij en je opdrachtgever je houden aan de overeenkomst, is er niks aan de hand en hoeven er geen sociale premies en loonheffingen worden afgedragen. De Belastingdienst stelt modelovereenkomsten beschikbaar op haar site. Er zijn algemene modelovereenkomsten, overeenkomsten per beroepsgroep (zoals artiesten en kunst- en cultuureducatie), en zelfs per beroep (zoals DJ en muziekonderwijzer).

Wanneer heb je als zzp’er een probleem?
Je hebt met deze nieuwe manier van werken een probleem als je officieel niet als zzp’er ingehuurd kunt worden omdat je een schijnzelfstandige bent. Maar je hebt ook een probleem als je wel als zzp’er ingehuurd mag worden, maar jouw opdrachtgever het niet meer aandurft vanwege het risico op naheffingen en boetes. De oplossing voor het probleem is payrolling.

Payrolling
Payrolling is een veelgenoemde oplossing voor zzp’ers die mogelijk in de problemen komen. Er bestaat echter veel onduidelijkheid over wat payrolling is en wat het kan bieden voor freelancers. Dus de vraag is: wat is payrolling voor freelancers? Met payroll kun je volledig als zelfstandige werken. Je bepaalt zelf voor wie je werkt en tegen welk tarief. Daarbij werk je – net als een zzp’er – in overeenkomst van opdracht, en dus niet op basis van een arbeidsovereenkomst. Met payrolling sta je op de loonlijst van een payrollbedrijf. Het payrollbedrijf draagt loonheffingen en sociale premies af. Hierdoor hebben jij en je opdrachtgevers geen zorgen om schijnzelfstandigheid en de modelovereenkomsten van de wet DBA. Bovendien ben je automatisch verzekerd voor inkomensverlies wegens ziekte, arbeidsongeschiktheid of een gebrek aan opdrachten.

De voordelen van payrolling op een rij:

* Je bent net zo flexibel in te huren als een echte zzp’er;
* Je bent aantrekkelijker voor opdrachtgevers omdat er geen risico’s zijn op naheffingen of boetes van de wet DBA;
* Je bent automatisch verzekerd voor de Werkloosheidswet, Ziektewet en arbeidsongeschiktheid;
* Geen administratie, facturatie en debiteurenbeheer;
* Je krijgt altijd binnen zeven dagen betaald;
* Je werkt verder volledig als zelfstandige.

Natuurlijk is payrolling niet gratis. Je betaalt een commissie aan het payrollbedrijf. Daarnaast houd je netto iets minder over, omdat er premies worden ingehouden voor collectieve verzekeringen (WW, ZW en WIA). Maar daardoor ben je wel verzekerd voor inkomensverlies wegens werkloosheid, ziekte of arbeidsongeschiktheid. Je hoeft dus geen dure arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten.

Op de foto: singer songwriter Cas Ronckers, fotograaf Ewout van der Linden, Music Motion

Deze blog is geschreven door Jan Meulendijks. Wil je meer weten over payrolling voor freelancers? Bekijk dan de site van Tentoo. Houd verder de Music Motion site in de gaten voor workshops rondom de muziekbusiness!

In categorie: Geld verdienen Tags: gage, Modelovereenkomsten, Payrolling, Schijnzelfstandigheid, Wet DBA, zzp

Muziekfondsen: dit willen ze horen

31 mei 2016 By Ewout van der Linden Reageer

Veel kunstenaars zien de cultuurfondsen als een taaie tegenstander, met wie ze in gevecht moeten om subsidies voor hun projecten te krijgen. Dat is jammer, want het bestaansrecht van de cultuurfondsen is juíst om kunstenaars te ondersteunen. Ze staan dus aan dezelfde kant.

Deze blog is geschreven door Ineke Smits, vaste Music Motion-docente én expert op het gebied van fondsen en subsidies voor muziek.

De huidige situatie laat zich wel kenmerken door een grote kloof tussen wat kunstenaars bezighoudt en waar de fondsen om vragen. En daarin schuilt vaak het onbegrip van een aanvrager die een afwijzing krijgt voor zijn project, of verstrikt raakt in de krochten van de aanvraagprocedures. Als maker ben je bezig met je eigen artistieke ideeën: wat is je diepste drijfveer, welke artistieke noodzaak voel je, wat wil je presenteren? [Lees meer…]

In categorie: Geld verdienen Tags: AFK, Amsterdams Fonds Kunsten, Fonds Podiumkunsten, Fondsen, FPK, Ineke Smits, Muzieksubsidie, Sena, Subsidies

Virtual Reality: nieuwe mogelijkheden voor muziekbranche

20 april 2016 By Ewout van der Linden Reageer

De kranten staan de afgelopen weken vol met artikelen over Virtual Reality (VR) en wilde theorieën doen zich de ronde over de gevolgen van VR op verschillende sectoren. Maar wat is de rol van Virtual Reality binnen de muziekbranche? En wat kun je er als artiest zijnde mee doen?

Om deze vraag te beantwoorden is het belangrijk om eerst te begrijpen wat VR zo uniek maakt. VR geeft de gebruikers meer vrijheid over zijn of haar ervaring door de mogelijkheid om 360 graden rond te kunnen kijken. Elk detail in een ruimte wordt vanuit het perspectief van speciale VR-camera’s opgenomen. De gebruiker kan met een VR-headset of een cardboard vrij om zich heen kijken. Hierdoor krijgt de gebruiker een andere ervaring elke keer wanneer deze een VR-headset opdoet. Hoe kan dit worden vertaald naar een unieke muzikale ervaring?

Stel je een optreden in Paradiso voor. Een camera staat tussen het publiek en een andere camera staat tussen de muzikanten. Als gebruiker krijg je de mogelijkheid om de focus te leggen op individuele muzikantenl; zo kun je je bijvoorbeeld focussen op de drummer. Of misschien wil je juist het gevoel krijgen tussen de menigte te staan en de energie daarvan meekrijgen. Alles is mogelijk.

Een nieuw podium
Hierbij komt een tweede unieke kracht van VR naar voren, een kracht die moeilijk uit te leggen is zonder iemand daadwerkelijk een VR-headset op te doen. Het gaat hier over het gevoel dat wordt omschreven als presence; je waant jezelf daadwerkelijk in een andere wereld. Dit kun je als artiest zijnde op meerdere manieren gebruiken. Een voorbeeld hiervan is de bombastische cover van David Bowie’s nummer Sound & Vision door Beck. De stage is specifiek gevormd voor 360 graden, in elk deel van de ruimte staan muzikanten. In combinatie met een speciale opnametechniek (binaurale audio) beweegt het geluid natuurgetrouw met menselijke oren mee. Oftewel: de gebruiker ervaart het geluid alsof het uit een specifieke plaats in de ruimte komt.

Een intieme ervaring
Beck’s project is een voorbeeld van een uitgebreide operatie met een significant budget, echter kan er op kleine schaal ook een geweldig effect worden bereikt: een intieme ervaring met een artiest. Strangers with Patrick Watson is een ervaring beschikbaar op de Oculus Store en de GearVR van Samsung. De camera bevindt zich in het appartement van Patrick Watson die rustig speelt. De camera bevindt zich net achter Watson die de kijker nauwelijks aankijkt. Watson rookt rustig een sigaret tussen het spelen in, het voelt authentiek en bijna voyeuristisch. Dit is bereikt door simpelweg de camera neer te zetten en Watson zijn gang te laten gaan. Tijdens het Nederlandse festival Noorderslag heeft WeMakeVR in samenwerking met Toazted een vergelijkbare ervaring gemaakt, een huiskamer-concert van Amber Arcades.

Digitale tickets
De voorgaande voorbeelden zijn meer toegespitst op VR, echter is het ook mogelijk om VR toe te passen in een meer traditionele concertervaring en daarbij ook nog te innoveren. Sommige concerten zijn uniek, exclusief, duur of simpelweg te ver weg. Met VR kan je de gebruiker de kans geven om een “ticket” te kopen voor een show en deze te livestreamen waardoor het bereik van een concert wereldwijd kan worden. Deze opname kan later alsnog verkocht worden. Hierdoor kunnen naast fysieke tickets ook digitale tickets worden verkocht: een totaal nieuw businessmodel met meer bereik. Wie zou nu niet een legendarisch concert willen meemaken alsof je tussen het publiek staat of juist tussen de muzikanten?

Is hier al een markt voor en hoe zou ik zo’n ervaring verkopen?
Met de push van Samsung om de GearVR gratis bij elke Galaxy S7-gebruiker te voegen is er een markt aan het ontstaan. Maar bijna elke moderne smartphone kan worden omgetoverd tot Virtual Reality met de goedkope cardboards. De recente uitgebrachte Oculus Rift en HTC Vive zijn echter nog steeds de beste manier om deze ervaringen in volle glorie te ervaren. Oculus, Samsung en HTC hebben allen een eigen online winkel waarin deze ervaringen kunnen worden verkocht en er is nog genoeg ruimte om een pionier op deze platforms te zijn.

Meerdere festivals en artiesten in binnen- en buitenland doen al iets met VR. Voor EDM-festivals zoals Sensation, Defqon en Sky City zijn al experiences gecreēerd, alsmede voor festivals zoals Noorderslag en Into the Great Wide Open. Daarnaast zijn klassieke orkesten van het Berliner Philharmonik en London Symphony Orchestra in VR opgenomen. Ook hebben vele artiesten 360°-ervaringen beschikbaar op platformen zoals YouTube en Facebook.

Verder is de verwachting dat VR binnen enkele jaren een 100+ miljoen industrie zal zijn. Vroeg instappen kan een voorsprong op de competitie betekenen en publiciteit opleveren vanwege de relatieve nieuwheid van dit medium.

Deze blog is geschreven in samenwerking met WeMakeVR. We MakeVR is een specialist op het gebied van Virtual Reality en maakt VR-experiences sinds 2013.

 

In categorie: Muziekbusiness Tags: David Bowie, GearVR, Mogelijkheden artiesten, Music Motion, Oculus Rift, Patrick Watson, Strangers with, Virtual Reality, WeMakeVR

Gratis optreden? Voor niets gaat de zon op!

18 maart 2016 By Ewout van der Linden 29 Reacties

Het maakt niet uit of je binnen pop, jazz, wereld of zelfs Nederlandstalige muziek werkt: muzikanten uit alle genres krijgen regelmatig het verzoek ergens (bijna) gratis op te treden. En in al die genres zouden ze dat steeds minder vaak moeten doen. In deze blog verschillende voorstellen hoe dat zou kunnen.

Met Music Motion focussen we ons op de zakelijke en marketingkant van pop, jazz, klassieke muziek, Nederlandstalige volkse muziek en nog wat andere genres. We spreken dus veel artiesten, managers en we denken natuurlijk zelf ook na. Zo kwamen we tot de volgende gedragsregel voor muzikanten / musici die worden verzocht om gratis op te treden. Geformuleerd als antwoorden op onderstaand verzoek.

“Het lijkt ons zo leuk om daar dan live muziek bij te hebben. Je snapt dat we er helaas geen budget voor hebben, maar de naam van jullie band / ensemble komt natuurlijk wel onder ogen van alle bezoekers. En natuurlijk krijgen jullie wel consumptiebonnen.”

Een dergelijk verzoek gaat anno 2016 steeds meer gepaard met een schuldige blik in de vragende partij; hij/zij heeft wel door dat het eigenlijk niet kan. Maar goed, ze willen graag muziek, jij wilt graag optreden, en er is echt geen budget. Of beter: er is wel geld maar ze gaan het echt niet vrijmaken voor dit optreden. Er zijn in dat geval 2 antwoorden mogelijk: “Nee” en “Ja, maar…”. Het antwoord “Ja, we doen het gratis” is verleden tijd. Ook als het om een vriendendienst gaat.

Antwoord 1

“Dank U, het lijkt ons ook leuk om bij u op te treden. We denken goed te passen in uw restaurant / podium / feest. Maar helaas: zonder vergoeding ook geen muziek. Vergelijkt u het met de bakker: als u een krentenbol wilt hebben en zegt er helaas geen budget voor te hebben, zegt hij: dan ook geen krentenbol! Jammer hoor, wie weet een volgende keer… Prettige dag verder!”

Kortom: je weigert het optreden. De keuze is aan jou of je dit op een fijn ironische manier doet, of dat je de deuren openhoudt, want wie weet komt dat budget er ooit wel.

Natuurlijk zijn er ook gelegenheden waarbij je toch echt wilt optreden, en bovenstaand stoere antwoord je niet verder helpt. Bijvoorbeeld bij media optredens. Wat ze bieden als vergoeding blijft af en toe een beetje wazig, maar het is in elk geval nog geen fractie van wat de presentator krijgt, en ook minder dan de dame krijgt die de jassen aanneemt. Dit geldt niet alleen voor DWDD, ook regionale stations (volkszangers komen er vaak langs!) betalen nauwelijks.

Maar goed, stel: het gaat niet om een media-optreden, en lijkt je toch interessant om te doen. De regel is dan: vraag iets anders dan geld.  Doe dat op de volgende manier …

Antwoord 2

“Dank U, het lijkt ons ook leuk om bij u op te treden. We denken goed te passen in uw restaurant / podium / feest. Jammer dat u geen budget heeft weten vrij te maken. Maar u begrijpt dat er wel wat tegenover moet staan. Weet u wat, we hebben wel een creatief idee…”

Volgende stap is dan: je gaat om iets anders vragen dan geld, iets wat zij hebben en jou wel  kunnen leveren. En daarna vraag je toch ook om geld. Enkele voorbeelden:

2.1: Promotie waarde vastgelegd
Er wordt vaak promotie beloofd. Maar het is niet van deze tijd om die promotie te beperken tot het optreden zelf en het publiek: de opdrachtgever kan natuurlijk op veel meer manieren jouw muziek promoten. Bijvoorbeeld: Facebookberichten / Tweets. Spreek dus met de opdrachtgever af hoeveel berichten hij / zij plaatst over jouw muziek op social media, liefst ook de inhoud en de tags. Of bespreek vermelding op website opdrachtgever, vermelding van jouw muziek in mailings naar de relaties van je opdrachtgever.
Blijkt dat er op de avond zelf minder dan een een beloofd aantal bezoekers zijn (“Ja, wat een vreselijk weer, niets aan te doen”), regel dan meer online vermeldingen. Die promotie moet liefst ook wat opleveren natuurlijk: focus in die promotie dus op iets waar je het meest waarschijnlijk een reactie op krijgt. Bv unplugged optreden in de huiskamer.

2.2 Zelf het optreden gebruiken
Omdat je niet betaald wordt, ben je eigenlijk te beschouwen als co-producent van het concert, en dat geeft je het recht om het naar eigen hand te zetten. Dus: wat voor optreden kan je goed gebruiken? Een optreden waar je enkele belangrijke gasten voor wilt uitnodigen? Zet ze op de lijst en beding dat ze meteen gratis mee-eten (in een restaurant). Heeft de opdrachtgever een handige jongen/meisje in dienst? Laat die een mooie promotievideo maken van het optreden. Nieuw materiaal wat je graag wilt uitproberen? Doen!

2.3 Gebruik diensten
De opdrachtgever levert diensten aan hun klanten, en die diensten kunnen voor jou ook bruikbaar zijn. Maar niet alleen voor jou, misschien ook voor je fans, je partners etc. Dus: in het hotel vragen om 4 hotelovernachtingen, op te nemen binnen een jaar, ook in de partnerhotels (dus andere steden). In het restaurant idem voor maaltijden. En dergelijke diensten zijn ook te vragen aan andere bedrijven dan horeca. Belangrijk: vraag niet te weinig, want investeringen zijn voor de opdrachtgever vaak klein (hotelovernachting kost niets). En: maak dat het liefst ook op andere tijdstippen en door andere mensen op te nemen is.

2.4 Nog andere zaken
Na een rondvraagje langs artiesten uit meerdere genres kwamen er nog wat ideeën naar voren, zoals: het gebruiken van de ruimte van de restaurant-opdrachtgever als repetitieruimte. Of: meer producten verkopen dan alleen je merchandise na je concert (een zangeres was ook kledingontwerper en verkocht enige tijd haar kleding in een kleine popzaal).

Kortom: de gedragsregels bij aanvragen voor gratis optredens:

• Zeg nee, of…
• Zeg ja, maar bedenk andere manieren van tegenprestatie (zie boven)

• Essentieel: bij akkoord, zet die tegenprestaties op een rijtje als een zakelijke overeenkomst. Schrijf ze op. Zodat je elkaar er aan kunt houden.

 

Te vaak kan je het op deze manier natuurlijk niet doen, want van bovenstaande tegenprestaties kan je niet leven. Maar op die manier is het duidelijk dat een optreden in elk geval niet gratis kan: er moet wat tegenover staan. En oh ja, we hadden het ook over ook geld vragen. Dat is natuurlijk voor reiskosten: “U snapt natuurlijk dat we die in elk geval wel in rekening moeten brengen.”

Reacties op deze blog? Aanscherping van de gedragsregel? Of je eigen ervaringen of tips? We horen ze graag!! Reageer hieronder of mail naar ewout@musicmotion.nl

Music Motion organiseert workshops over marketing en geld verdienen in de muziek. en organiseert de netwerkbijeenkomsten Music Pitch in Nederland en België. Meer info, check www.musicmotion.nl.

In categorie: Geld verdienen Tags: Gedragsregels, Gratis optreden, Jazz, Music Motion, Nederlandstalig, Pop, World

  • « Vorige pagina
  • 1
  • …
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • Volgende pagina »

Over Music Motion

Music Motion is Ewout van der Linden en collega’s, partners en hun uitgebreide netwerk in de muziek. Muzikanten, musici, maar ook managers, programmeurs, journalisten, promotors, reclamemuziekmakers en vele andere partijen in de muzieksector. Lees meer over met en voor wie Music Motion werkt

Facebook Instagram Mail

Evenementen

  1. Online Cursus – Geschiedenis van de Muziekbusiness

    1 februari 2021 @ 16:00 - 1 maart 2021 @ 17:30
  2. Music Pitch Webinar – K-Pop!!! De experts vertellen.

    8 februari 2021 @ 16:00 - 18:00
  3. Music Pitch Webinar – Muziek voor Film en TV

    17 februari 2021 @ 20:00 - 22:00
  4. Music Pitch Webinar – Publishers 2021: partners voor songwriters

    15 maart 2021 @ 20:00 - 22:00

Bekijk alle Evenementen

Ons laatste nieuws direct in je mailbox!

Blogs

  • Wie heb jij nodig voor jouw plannen in de muziek? 29 december 2020
  • Muziek voor Games 2020. Enkele tips uit Music Pitch Webinar. 3 november 2020
  • Stock / production muziek maken. Verslagje Music Pitch Webinar. 2 oktober 2020
  • 80-90 BPM: muziek maken voor hardlopers 3 september 2020
  • Corona-proof activiteiten voor muzikanten: het overzicht 13 augustus 2020

Rapport volkse muziek

Hoe populair is de volkse, Nederlandstalige muziek nu echt? En hoe overleeft dit genre de economische crisis? Music Motion deed een onderzoek naar dit oer-Hollandse genre. En beantwoordt vragen als: hoe gaat het met de optredens? Wat zijn de verdiensten? Hoeveel artiesten zijn er? En: wat zijn de knelpunten in dit genre?

Je kunt het rapport gratis downloaden door op onderstaande button te klikken.

Download

Copyright © 2021 · Metro Pro Theme op Genesis Framework · WordPress · Log in