• Blogs
  • Over Music Motion
  • Partners
  • Algemene voorwaarden en Privacy

Music Motion

Netwerkbijeenkomsten, workshops en consultancy voor de muzieksector

Marketing en geld verdienen met muziek, in pop, klassieke muziek,
jazz, world en NL-talige muziek. Daarover organiseren wij
netwerkmeetings, 
workshops, schrijven we blogs en verzorgen we consultancy. 

  • Home
  • M-Bizz
  • Music Pitch
  • Music Bizz Contacten
  • Evenementen
  • Contact

VR, visuals en video voor muziek: 5 tips

5 december 2018 By Ewout van der Linden Reageer

Je fans uitnodigen voor de bandrepetitie, of als band minder zichtbaar zijn op het podium terwijl je toch een geweldige show levert. Dankzij visuals is er behoorlijk wat mogelijk. En het leuke: het kan je ook wat opleveren. Bijvoorbeeld meer binding met je fans, maar ook nieuwe inkomstenbronnen.

We hadden het erover met enkele experts tijdens Music Pitch, 3 december, in de Tolhuistuin. Het was druk, een beetje chaotisch hier en daar, maar ook erg leerzaam en inspirerend. Tijdens Music Pitch 2 mooie muzikale pitches: van gitarist Jan Wouter Oostenrijk van Maghreb Jazz en singer songwriter Ella East.

Hieronder 5 zaken die je echt moet weten over visuals en muziek.

Avinash Changa van WemakeVR kan VR op een enthousiaste manier onder de aandacht brengen. Hij werkte voor meerdere dance festivals en bijvoorbeeld ook het Grachtenfestival.

Virtual Reality, zo stelt hij, is niet echt heel nieuw meer; de nadruk ligt op dit moment op de opbrengsten van VR. Het is dus niet meer de techniek die centraal staat, maar de interessante content die je te bieden hebt als artiest. Virtuele aanwezigheid bij een concert biedt nieuwe mogelijkheden, zoals rondlopen op een podium. Maar fans kan je ook laten aanschuiven op het strand met de band, na een concert. Of laat ze meekijken naar de opname-sessies of repetities. Kortom: je kan die content nu op meer manieren aanbieden.

Dat kon natuurlijk altijd al: in het echt. Maar dankzij virtual reality is het schaalbaar. Een toverwoord voor slimme ondernemers! Schaalbaar betekent: je kan er meer mensen mee bedienen zonder dat je het extra kosten oplevert. Denk aan het downloaden van muziek: het kost de aanbieder niets meer als duizenden mensen de muziek kopen.

1: Kijk welke content je als artiest (of podium) hebt waar je fans in geïnteresseerd kunnen zijn: bv repetities, straatoptredens, recording sessies. Kijk of je die content kan delen met visuals. En bepaal dan of je daar een vergoeding voor kan vragen.

Het bedrijf van Maikel van der Wouden, Audio Immersive, specialiseert zich in het maken van audio voor bedrijven en gebruikt daarvoor niet alleen visuals, maar ook nieuwe audio technieken. Een soort nieuw hoofdstuk in de synch-sector eigenlijk. Hij werkt voor de muziek vaak samen met muzikanten en producers en fungeert ook steeds meer als label. De deals die bij deze nieuwe exploitatie horen zijn wat hem betreft steeds minder vast, en zoveel mogelijk flexibel.

2: VR en visuals exploiteren betekent ook je muziek op een nieuwe manier exploiteren. Daar horen soms dus opnames bij, en dus deals. Laatje niet te snel vastpinnen door een partij die die masters wil exploiteren, zorg dat je vrijheid houdt.

Een column van Maikel Abspoel loodste ons door een beetje geschiedenis van de muziekvisual heen gaf nog wat nieuwe ideeën. Dat werd aangevuld door artiest/muziekvideo-maker Made in June en video-artist Hessel Stuut. Daar zaten goede tips en creatieve ideeën bij.

Bijvoorbeeld het hergebruiken van je muziekvideo’s tijdens je live optredens. Dat geeft de bezoeker herkenning. Zorg wel dat het goed gebeurt, zelfs professionele festivals hebben zoms niet de juiste mensen achter de schermen werken, zo ontdekte Made in June. Of de lyric video voor haar nummer Are You Ready. Dat is daarmee eigenlijk een re-release: dankzij een nieuwe video komt dat nummer nogmaals onder de aandacht.

Verder concentreert zij zich steeds op de storytelling van de artiest: wat heeft de artiest te vertellen? En: hoe kan zij dat in beelden vertalen?

Lyric video van Made in June


3: Hergebruik videomateriaal wat je al hebt! Dus: video’s gebruiken voor je live optredens.

Filmmaker Hessel Stuut liet zien hoe hij de hele zaal gebruikt als projectscherm, waardoor de bezoeker helemaal het idee krijgt een alomvattend evenement mee te maken. Of zijn werk voor de band HAEVN, die iets minder de aandacht op hun zelf wilden op het podium. Met meerdere doeken boven het podium en die per song met specifieke visuals beschenen worden, is dat gelukt.

Schermen achter HAEVN

Maar is dat allemaal betaalbaar?! Goed nieuws: de kosten van alle apparatuur dalen wel, maar echt goedkoop is het nog niet. Een paar duizend euro heb je wel nodig voor een klein VR avontuur. En flashy visuals zoals Hessel ze maakt heb je al voor €1000. Sommige gear is nog erg duur. Maar check bv eens de software van madmapper. Of de apparatuur van Notch, nog wel vrij duur helaas. Of: de minuscule beamer van Nebula die Maikel Abspoel tijdens de borrel liet zien. De kosten daarvan gaan de komende jaren omlaag.

4: Verdiep je er even in. Er zijn steeds meer interessante aanbieders. Check bv de links in dit artikel.

Maar het belangrijkste, de gasten waren het eens, is het zoeken naar de juiste content, en de focus op de juiste storytelling. Wat wil je kwijt aan je fans? Vertaal dat dan in visuals: online, on stage en eventueel dus met VR of zelfs hologrammen. En dáár wil diezelfde fan je dan graag iets voor betalen. Kortom: de laatste tip is eigenlijk de eerste stap die je moet zetten…

5: Bepaal eerst jouw verhaal dat je kwijt wilt aan je doelgroep, kijk dan welke visuals daarbij passen.

Na de interviews en presentaties ging de bar open, werden er nog fijne nieuwe contacten gelegd.

Dit verslag werd geschreven door Ewout van der Linden en met bijdragen van Marleen Wanningen van Gigstarter. 
Volgende Music Pitch is op 11 februari en gaat over Games en Muziek: De Nieuwe Mogelijkheden. Alle info daarover volgt nog, maar je kan je al aanmelden via deze link.

In categorie: Geld verdienen Tags: audio immersive, Ella East, Madmapper, Music Pitch, Nebula, tolhuistuin, Virtual Reality, VR, WeMakeVR

Music students from outside EU want to make music! And get paid for it!

14 november 2018 By Ewout van der Linden Reageer

A lot of students in dutch conservatories are not dutch, but they want to perform. Or teach, or have any other job to make a living. And get paid for it. But… are they allowed to do so? Because of our activities at dutch conservatories and other schools, we get questions about it. Here’s some insights in how it works.

We gathered the information from different sources, like IND (Immigratie en Naturalisatie Dienst), different websites from dutch government and our partner: payrolling company Tentoo. Some things may still be unclear or even missing. If so, or if you have something to add, let us know!

Before I start: sorry about the horrible abbreviations, but it’s unavoidable!

Are you from an EU country? Then worry about nothing, you can do everything a native dutch person can do. You can just get a job over here, and start a business.

From UK? Then it’s a different story. Sorry, but at them time of writing a lot is unclear. Let’s hope they figure something out in London and Brussels.

OK, but what if you’re not from an EU country ?!

Definitely not an EU country

First: you got to have a valid study permit for the Netherlands. If you have that, and you have some place to live, then you can get the so called BSN number. You get it from the town hall of the city where you live. But mostly you get it automatically with your study permit. This BSN number opens some doors…


1: You want to get a regular job?

Then your employer needs to get a permit to hire you, the so called TWV. If he’s got that, then you can work for maximum of 16 hours per week. Or full time in june, july or august.

Getting this TWV is not that easy, although it’s easier for a student then for a regular worker. Your employer must really need you, and must prove he/she not can not find someone who’s from an EU country. Here are the rules for it.

Next year studying and performing in The Netherlands


2: You want to start as an independent?

For example: doing concerts, teaching, and sending invoices for it?

That is surprisingly easy: with your BSN number (see above) you can get the sales tax number at the Chamber of Commerce of your city. This sales tax number is also known as BTW number, and you need it to make invoices. BTW is a tax you add to your invoice, your home country probably has the same system (VAT in UK of USA, IVA in Spain, TVA in France, MwSt in Germany etc).

The other thing is that your study must always be your main activity. And you have to satisfy the conditions of your study permit. No problem, it mostly means having a valid ID proof from your home country, not being a criminal or terrorist. And doing whatever they want to prevent the disease tubercolosis.

If you have that, you can write invoices including BTW! And make money! You are a real dutch entrepreneur!

Very cool, but there’s always a “but”. It also means: paying tax. Which is the BTW quarterly tax and income tax at the end of the year. If you have a dutch bookkeeper, that should be not a very big deal. But if you don’t: that can be tiresome.


3: Let an intermediate handle the paperwork

Or: payrolling. That means the intermediate (payrolling service, yes, just like Tentoo) sends invoices to your employer or client. Examples: the restaurant where you work, or the venue where you performed. This intermediate handles all taxes, all they need is a valid BSN number. They charge a bit for their services, but stops you from having the hassle with tax. And all these abbreviations!


4: Your study is over, but you want to stay here

That’s a completely different chapter. In short it’s this (for the non EU citizens):
Want to work in a regular job? Then still you need a TWV, or if for a longer time then a GVVA permit.
Want to extend your independent company? Then you have to make a business plan. The dutch immigration office (IND) will check it, with help of other institutions. If they think it’s a valuable addition to the dutch economy, you may get a licence to stay here. One of the main criteria: is your business innovative enough?

OK, that’s about it. As I mentioned above: let us know if you have things to add. We’re curious! As a reaction to this blog, or maybe just mail us: ewout@musicmotion.nl.

This text was written by Ewout van der Linden (Music Motion, Codarts, SAE Institute) with the help of Niels Hoorn (Tentoo) and of a nice but nameless  person at IND and someone behind IND twitter.

Ewout from Music Motion teaches music entrepreneurship at music schools and conservatories. Classes about music business, income sources for music, administration, music rights, music marketing.
Music Motion also organizes knowledge and network events about these subjects. Check the activities for musicians at our general page: www.musicmotion.nl. 

In categorie: Geld verdienen Tags: bsn, burger service nummer, GVVA, immigration, Payrolling, TWV, working in the netherlands

De negen succesfactoren voor crowdfunding

24 oktober 2018 By Ewout van der Linden Reageer

Iedereen kan crowdfunden – ook zonder enorme fanbase of media-aandacht. Steeds meer muzikanten, bands, musici, ensembles hebben dankzij crowdfunding albums kunnen releasen of andere muziekproducties kunnen verwerkelijken. Maar crowdfunding is een vak apart: niet iedereen rondt een campagne even succesvol af. Hoe bereik je een hoog doelbedrag? 

Na enkele jaren ervaring met crowdfunding in muziek bekeek platform voordekunst.nl wat de meest belangrijke succesfactoren zijn. Ze hebben er negen gevonden, hieronder staan ze…

Trouwens: zaterdagmiddag 2 november tijdens de M-Bizz workshop meer tips over crowdfunding voor muziek én het krijgen van subsidies en fondsen voor je muziekproject. In QO Amsterdam, vlakbij Amstel Station, check deze link!

1: Een fysiek, concreet doel
Wanneer je een crowdfundingcampagne op poten zet moet het direct helder zijn waar het geld naartoe gaat. Donateurs geven alleen aan een concreet doel – en dan liefst met een fysiek resultaat. Dus niet crowdfunden voor een onderzoeksperiode, wel crowdfunden voor een album of clip.

2: Goed teamwork
Ben je in je eentje? Dan zal crowdfunden zwaar vallen, zeker voor een hoger bedrag. Zorg dat je een team om je heen verzamelt om campagne mee te voeren, en dat iedereen uit je band, platenmaatschappij en zelfs je gezin 100% achter de campagne staat. Je gaat ze nodig hebben.

3: Een doortimmerd marketingplan
De gemiddelde campagne duurt dertig dagen; maak daarom al van tevoren een goed, gedetailleerd plan met welke acties je op welke dag zal ondernemen. Halverwege de campagne wil je niet ineens zonder inspiratie zitten of erachter komen dat je al je kruit al verschoten hebt in de eerste week.

4: Ambassadeurs
Vraag nog voor je begint met crowdfunden aan een aantal mensen of zij ambassadeur willen zijn voor je project. Dit zijn bij voorkeur mensen met een groot bereik, of die een ander netwerk kunnen aanspreken dan jijzelf. Zij kunnen helpen om jouw campagne een boost te geven op het moment dat je het nodig hebt.

5: Doelgroepsegmentatie
Wie is jouw achterban eigenlijk? Breng in kaart welke mensen er precies aan jouw project zullen gaan doneren en hoe je die denkt te kunnen aanspreken. Via welk kanaal ga je ze bereiken en welke toon sla je aan? Reageren zij beter op een filmpje of op tekst, op een grapje of een serieus verhaal?

6: Stapsgewijze communicatie
Bij voordekunst onderscheiden wij drie kringen van mogelijke donateurs. De eerste kring (familie, allerbeste vrienden en directe collega’s) zijn de eersten die je aanspreekt. Zij zorgen dat de teller van de nul af komt. Vervolgens spreek je de tweede kring aan (kennissen, vakgenoten, oud-schoolgenoten et cetera) die zeker willen doneren. Pas tegen het eind van je campagne, als je meer dan 60% van je doelbedrag hebt behaald, zullen de onbekenden (de derde kring) aanslaan op je project. Dat is het moment om de media op te zoeken.

7: Een menselijk gezicht
Mensen geven aan mensen, niet aan een pagina op het internet. Zorg dat jij of jullie prominent aanwezig zijn in je campagnepagna. Geef je project een smoel, communiceer veel door middel van updates, en wees niet verlegen je gezicht te laten zien.

8: Het is crowdfunding, geen voorverkoop
Je wordt bij crowdfunding geacht tegenprestaties te leveren, vaak varierend van €10 (een digitaal album) tot €500 (een concert op locatie). Dit zorgt dat veel aspirant-crowdfunders het idee hebben dat crowdfunding een soort markt is waar je een product verkoopt. Bij voordekunst geeft echter ongeveer 50% van de donateurs geld zonder een tegenprestatie te verwachten! Zet bij je tegenprestaties dus in op verbinding, niet alleen maar op productverkoop.

9: Een duurzame strategie voor na de campagne
Zo’n crowdfundingcampagne is pas echt succesvol als je nadien jouw donateurslijst goed inzet. Je hebt nu namelijk een lijst contactgegevens van mensen die jouw werk zo graag steunen dat ze er geld voor over hebben. Bedenk van tevoren hoe je deze lijst supergeinteresseerden nog kunt inzetten. Crowdfunding gaat om de crowd, niet alleen om de funding.

Geinspireerd? Stuur vrijblijvend je plan in voor een crowdfundingcampagne via voordekunst.nl/idee, dan ontvang je binnen twee dagen vrijblijvend feedback. 

Deze blog is geschreven door Kim Bron van Voordekunst.

In categorie: Geld verdienen Tags: crowdfunding, geld voor muziek, geldvoormuziek, muziek crowdfunding, Subsidies, Voordekunst

Muziekfreelancer en de Wet DBA: Hoe staat het ermee?

16 oktober 2018 By Ewout van der Linden Reageer

De Wet DBA. Modelovereenkomsten. En dan toch weer niet. Een nieuwe ‘zzp-wet’ die op komst is. Als freelancer in de muziek is het lang niet altijd duidelijk aan welke regels je je nu moet houden. Laat staan hoe je je kunt voorbereiden op de toekomst. In samenwerking met onze partner Tentoo hieronder de stand van zaken.

Het was altijd zo overzichtelijk. Tot 2 jaar geleden ontving je als zelfstandige eenmaal per jaar automatisch een VAR. Met deze Verklaring Arbeidsrelatie konden opdrachtgevers jou risicoloos inhuren. Jij kon lekker aan de slag en je opdrachtgever was gevrijwaard van het betalen van loonheffingen en sociale premies (de VAR bewees namelijk dat het om zelfstandigen- inhuur ging).

Schijnzelfstandigheid

De VAR verdween omdat hij schijnzelfstandigheid in de hand werkte. Bedrijven huurden freelancers in, maar de werkelijke situatie had meer weg van werken in loondienst. De Belastingdienst liep hierdoor miljoenen euro’s mis aan loonheffingen en sociale premies. De in mei 2016 ingevoerde Wet DBA moest deze problematiek oplossen.

Marvin Dee in Paradiso

Onuitvoerbare wet

Het idee van de Wet DBA leek zo mooi. Opdrachtgever en freelancer vullen voorafgaand aan hun samenwerking een modelovereenkomst in. Deze overeenkomst omschrijft de onderlinge arbeidsrelatie. Wordt de overeenkomst niet nageleefd? Dan kunnen boetes en naheffingen volgen. In de praktijk bleek het idee echter minder mooi.

Zowel bij freelancers als ‘inhuurders’ heerste onduidelijkheid. Wanneer word je gezien als freelancemuzikant en wanneer als werknemer? Wanneer krijg je een naheffing of boete en hoe is dat te voorkomen? Heldere antwoorden bleven uit. De overheid verruimde eerst de ‘wenperiode’ en stelde daarna meermaals de handhavingstermijn uit. De huidige status: tot 1 januari 2020 wordt de Wet DBA niet gehandhaafd. Heeft iedereen dan nu nog ruim een jaar vrij spel?

Controles aangescherpt

De handhavingsvrije periode is volgens de overheid absoluut geen vrijbrief voor schijnzelfstandigheid. De Belastingdienst treedt namelijk wél op tegen partijen die de modelovereenkomsten bewust verkeerd inzetten. Sinds 1 juli 2018 zijn de controles op ‘kwaadwillende’ organisaties aangescherpt.

De overheid adviseert bedrijven en freelancers zelfs om gewoon via modelovereenkomsten te blijven werken. Als je ze goed en oprecht inzet, loop je geen risico op vervelende verrassingen (lees: boetes en naheffingen) achteraf. Je vindt ze onder deze link van de belastingdienst (even naar beneden scrollen naar Kunst, Cultuur, Amusement, Media).

In de tussentijd werkt het kabinet hard aan een nieuwe ‘zzp-wet’ die in januari 2020 moet ingaan. Doel van de nieuwe wet: schijnzelfstandigheid voorkomen en opdrachtgever en échte ondernemers de zekerheid bieden dat géén sprake is van een dienstbetrekking. De beleidsbepalers denken hierbij onder meer aan een (online) opdrachtgeversverklaring die duidelijkheid geeft over de inhuur van zelfstandigen.

De duur en het tarief van de samenwerking moeten straks duidelijk maken of sprake is van een arbeidsovereenkomst of van zelfstandigen-inhuur. Is het een langdurige samenwerking met een laag tarief, dan gaat het om een dienstbetrekking. Een kortdurende klus met een hoog tarief is freelance-inhuur. De precieze invulling van dit model moet nog worden bepaald.

Celine Dion in Las Vegas

Las Vegas versus De Doelen

Dat lijkt voor optredens goed uit te pakken: dat betreft bijna altijd een zeer kortlopende dienstverlening. Alhoewel helaas vaak niet erg goed betaald, is het toch duidelijk geen schijn-dienstverband. Maar voor een lespraktijk bij een school, meedoen aan een musical productie of een paar maanden optreden voor één opdrachtgever kan het anders liggen.

Dus: niets aan de hand met je eenmalige concert in De Doelen, maar pas nu al op met dat contract bij een cruise-boot of je Las Vegas concertenreeks! Maar sowieso: check eind 2019 met welke regeling onze regering op de proppen komt.

Payrollen kan ook

Wie geen zin heeft in modelovereenkomsten en (kleine) risico’s, maar wél legaal wil werken, is payrollen een goede optie. Als je werkt via payroll hoef je je geen zorgen te maken om schijnzelfstandigheid. Ook niet om de toekomstige zzp-wet. Op papier ben je als payrollmuzikant in loondienst van het payrollbedrijf, waardoor je niet als zelfstandige wordt gezien. Hier staan geen verplichtingen tegenover. De werkduur en het tarief kun je volledig naar eigen wens bepalen. Die combinatie van zekerheid en vrijheid vinden veel muzikanten heel prettig. Tentoo, onze partner bij M-Bizz en leverancier van kennis op het gebied van arbeidrelaties in de muziek, biedt deze dienstverlening aan.

Geschreven door Niels Hoorn van Tentoo, oktober 2018.
 

In categorie: Muziekbusiness Tags: belasting, culturalentrepreneurship, dba, entrepreneurship, gage, Las Vegas, Making money with music, muziek business, Payrollen, Payrolling, Tentoo, Wet DBA, zzp

Muziek voor Private Events: verslag Music Pitch

10 oktober 2018 By Ewout van der Linden Reageer

Even vierduizend euro factureren voor een optreden voor een bedrijf of huwelijk? Jazeker, zelfs voor onbekende artiesten kan de kassa luidruchtig rinkelen als het gaat om optredens voor bedrijven of particulieren. Maar: hoe krijg je die optredens? Hoe wordt je succesvol in de sector van de private events?

Het thema van afgelopen Music Pitch in de Tolhuistuin is dus: Muziek voor Private Events. Met 5 experts die tips deelden, trends toelichten en flink wat nieuwe contacten legden tijdens de netwerkborrel achteraf. En natuurlijk drie erg mooie muzikale pitches. Hieronder enkele zaken die we hoorden…

Optreden voor particulieren

Private events zijn ruwweg in te delen in twee categorieën: optredens voor particulieren (huwelijken, verjaardagen) of bedrijfsevenementen. Contrabassist Maurits Malherbe is vooral thuis in de particuliere sector. Hij kan prima rondkomen van zijn inkomsten hieruit. “Mijn promotie? Via mijn eigen website komt het meeste binnen. Ik hou natuurlijk in de gaten welke zoektermen het goed doen. En ik krijg klussen via boekers als Gigstarter of Viking Entertainment.”

Maurits biedt zijn klanten meerdere acts op zijn website: een feestband als Mindy and the Good Vibes Society, maar ook treedt Maurits op met Jennifer Ewbank als duo. Voor eerstgenoemde band wordt vaak ook enkele duizenden euro’s neergeteld.

Waarom is hij zo succesvol? “Ik ben altijd te vroeg aanwezig, zeg absoluut nooit af, netjes gekleed, zorg dat de geluidskwaliteit goed is. En met 3 sets van 45 minuten binnen 3 uur zorg ik dat ertussenin nooit een stilte valt.”

Pas je ook aan de klant aan. Organisator / muzikant Bas van Lier van Spotlight Productions: “Het is heel belangrijk om de balans te vinden tussen je eigen artistieke integriteit behouden en jezelf aanpassen, wat soms echt nodig is vanuit commercieel oogpunt”. Protest vanuit de zaal: Van Lier werkt al langer samen met Jules Deelder, die past zich toch ook niet aan? “Dat dacht je, Jules Deelder is een meester in zich aanpassen aan de gelegenheid zonder daarbij zichzelf te verloochenen”.

 

 

Trend: artist branding. Zorg dat je een thema hebt met je act. En breng dat duidelijk over. Eén van Maurits’ bands, Mindy and the Good Vibes Society heeft duidelijk bijvoorbeeld een roaring twenties stempel.

Kort college huwelijksoptredens

Wat doet het nou goed bij optredens voor particulieren? Tom van der Velpen van online boeker Gigstarter geeft een kort college. Op basis van de gegevens van Gigstarter, een bemiddelingsplatform voor vele privé optredens. Een paar tips van Tom:

  • Jij bent de expert! Particulieren zijn vaak onervaren in het boeken van artiesten. Dus jouw kennis over geluidsinstallatie, akoestiek, programma telt.
  • Breng extra kosten in rekening. Je reiskosten (zonder de korting), de kosten van je apparatuur. Vertel het vooraf, licht het toe, maar breng het vooral in rekening.
  • Kan één van je bandleden ook plaatjes draaien? Bied aan dat je voor een vriendelijk bedrag ook de DJ levert van de avond. Wat betreft muziek kan je het dan naadloos laten overlopen van de live muziek.
  • Ook privé boekers zijn terugkerende gasten. Is het niet voor hun tweede huwelijk, dan toch de 50everjaardag, of het eerste huwelijk van een vriend. Maak je contacten, deel kaartjes uit tijdens het event. En hou daarna contact.
  • Live video. Die moet je hebben natuurlijk. Daarop ziet de boeker de sfeer die dankzij jouw muziek ontstaat.

Trend: Intimiteit. Naast alle nieuwe technologische mogelijkheden kiest Morris van der Poel van evenementen-organisator MGen toch voor intimiteit als belangrijkste trend. Dus: op een kleiner podium een persoonlijker optreden neerzetten. Morris: “Kleinere sessies worden momenteel als heel fijn ervaren.”

 

 

Corporate Events

Specialist in corporate events is Wouter van Beek van artiestenboeker Blue Luna. “Bij corporate events komen mensen niet specifiek voor de artiest. Dat is toch een andere mindset. Je zal het publiek op een andere manier moeten inpakken. Zorg dus dat je van tevoren weet wie de klant is, wat voor bedrijf. En speel daar op in.”

Wouter werkt met artiesten als Typhoon, pianist Iris Hond en vele andere. Onder meer ook met Celine Cairo die hij tijdens een eerdere Music Pitch ontmoette.

Trend: Inhoud. Er moet een logische klik zijn met de opdrachtgever en de artiest moet dat in zijn of haar optreden ook duidelijk maken. Het verhaal van de artiest is daarbij dus belangrijk. De bekendheid van de artiest is minder belangrijk. Voorbeeld: Typhoon doet ook spoken word.

Trend: Festivalisering van private events. Bas van Lier van Spotlight Productions: “veel bedrijfsfeesten worden tegenwoordig als festival neergezet. Met meerdere podia en meerdere programma-onderdelen. Als artiest kan je dus tijdens zo’n festival op meerdere podia spelen, in verschillende bezettingen.”

De deals

Hoeveel vraag je voor je act? In principe maken artiesten direct een deal met de klant of doen dat via een artiestenboeker.

Voor een directe deal vliegen bedragen door de Tolhuistuin heen: maar een paar honderd euro per muzikant per optreden lijkt normaal. Dan wel 3 sets van 45 minuten. En zorg ervoor dat tussen de sets in geen stilte valt.

Opvallend: de aanwezige artiesten zeggen de prijs niet af te laten hangen van de klant, Maurits Malherbe: “Daar zijn we sinds dit jaar vanaf gestapt. Muziek is het product en daar betaal je voor. Als er nou een goede klik is met iemand wil ik nog wel eens een uitzondering maken. Maar grote verschillen in prijs komen niet meer voor”.

Werk je met een artiestenboeker dan bepaalt die de prijs. En houdt daar een bepaald percentage op in. “Dat ligt tussen de 0 en 30 procent”, aldus Wouter van Blue Luna, “het hangt ervan af hoeveel werk wij als bureau er ook nog aan hebben.” Daar sluit Morris van MGen zich bij aan: “het spijt me, maar elke klus is totaal anders, en ons werk daarbij ook.”

Voor de eerder genoemde Mindy and the Good Vibes Society wordt soms enkele duizenden euro’s in rekening gebracht door de boeker. Enig rekenwerk vanuit de zaal kwam dan toch op een flink percentage voor de boeker.

 

 

Trend: Eigen werk. Op basis van de gegevens van Gigstarter, maar ook vanuit de ervaring van de andere gasten blijkt: eigen werk is populair. Dan het liefst iets erg speciaals natuurlijk. Acts als pure coverbands zijn in vergelijking beduidend minder populair, evenals klassieke muziek. De pop/rock bands en jazz die af en toe een cover spelen zijn duidelijk meer in trek op private events.

En gaat het goed met de private events?

Daar zijn alle gasten het over eens: ja. Men viert weer feesten, trouwt, opent nieuwe zaken. Genoeg betaald werk voor muzikanten dus!

Music Pitch is niet compleet zonder geweldige pitches. Dit keer van troubadour Anouk Ballins, Kunstbende winnaars Micah en Julia en de Italiaanse jazz zangeres Davina. En natuurlijk hoort de netwerkborrel er ook bij: na afloop van het gesproken gedeelte werd flink doorgepraat en gedronken in de Tolhuistuin.

Volgende Music Pitch is op 3 december en gaat over muziek in combinatie met nieuwe technologieen, zoals Games, VR.
Op 31 oktober organiseert Music Motion een M-Bizz workshop over Fondsen en Subsidies voor muziek. Locatie Lloyd Hotel.

Music Pitch is en samenwerking tussen Music Motion, Tolhuistuin, Entertainment Business en Gigstarter. Deze blog is geschreven door Ewout van der Linden, Music Motion met bijdragen van Maaike Fiselier. Foto’s: Maaike Fiselier.

In categorie: Muziekmarketing Tags: betaald worden voor muziek, Blue Luna, festivals, Geld verdienen met muziek, gigstarter, MGen, Music Motion, Music Pitch, muziek business, muziekfestivals, muziekmarketing, muziekpromotie, Private events, tolhuistuin

  • « Vorige pagina
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • …
  • 12
  • Volgende pagina »

Over Music Motion

Music Motion is Ewout van der Linden en collega’s, partners en hun uitgebreide netwerk in de muziek. Muzikanten, musici, maar ook managers, programmeurs, journalisten, promotors, reclamemuziekmakers en vele andere partijen in de muzieksector. Lees meer over met en voor wie Music Motion werkt

Facebook Instagram Mail

Evenementen

  1. M-Bizz – Online Muziekrelease en Promotie

    16 december 2019 @ 13:30 - 17:00
  2. Music Pitch – Regel je eigen concerten

    17 februari 2020 @ 16:30 - 22:00

Bekijk alle Evenementen

Ons laatste nieuws direct in je mailbox!

Blogs

  • Music Publishers: wat doen ze nou eigenlijk?! 6 december 2019
  • €7000 nodig voor je muziek? Crowdfunding! 4 november 2019
  • De KOR (Kleineondernemersregeling) verdwijnt! De gitaarleraar profiteert… 22 oktober 2019
  • Music Pitch Fanbase Building: 8 tips om meer fans te krijgen 15 oktober 2019
  • Record labels: denk aan je inkomsten via Youtube! 17 september 2019

Rapport volkse muziek

Hoe populair is de volkse, Nederlandstalige muziek nu echt? En hoe overleeft dit genre de economische crisis? Music Motion deed een onderzoek naar dit oer-Hollandse genre. En beantwoordt vragen als: hoe gaat het met de optredens? Wat zijn de verdiensten? Hoeveel artiesten zijn er? En: wat zijn de knelpunten in dit genre?

Je kunt het rapport gratis downloaden door op onderstaande button te klikken.

Download

© 2019 Music Motion · Met ♥ gemaakt door Buro Staal