En dan ben je opeens musicalproducent…

13 juni 2017

En dan ben je opeens musicalproducent…

door | jun 13, 2017 | Geld verdienen

Muziekrechten, muzikanten, financiering: musical-acteur Erwin Aarts liep er allemaal tegenaan toen hij besloot om zelf de off-broadway musical A New Brain te produceren. Het is “niet normaal veel werk”, maar het is gelukt: deze zomer is de musical te zien in de NDSM Scheepsbouwwerf te Amsterdam. Hoe zit dat met de muziek en de muzikanten voor een kleine musical? En aan welke partners heb je wat? En hoe organiseer je de financiering?

Een paar jaar geleden was musical acteur Erwin Aarts te gast bij Musical Pitch (jawel, één van onze projecten) en hoorde van een Rotterdamse student hoe hij de musical Jesus Christ Superstar in een loods had geproduceerd. Als die student het kan, dan kan ik het ook, dacht Erwin. Naast zijn baan bij het Beatrix Theater in Utrecht begon hij zijn eigen gezelschap De Kernploeg. En besloot hij A New Brain van componist William Finn en schrijver James Lapine op het toneel te brengen. De musical vertelt het verhaal van een homostel waarvan een partner een hersenoperatie krijgt.

“Ik dacht eerst, we doen het leuk een beetje ernaast, met een wijntje na de repetitie en vooral heel gezellig, maar het is toch wat meer dan dat”, aldus Erwin. Voor de hele productie zijn ongeveer 40 mensen nodig. Sommigen werken vrijwillig, sommigen betaald. En 3 weken voor showtime zijn de meeste mensen pas nodig.

Grote namen
Dankzij zijn eigen netwerk en ervaring als acteur wist Erwin Aarts enkele topnamen uit de musical te strikken: onder meer Tony Neef, Lone van Rosendaal, Freek Bartels en Jonathan Demoor werken mee. Muzikaal leider is de zeer ervaren Jeroen Sleyfer. Waardevolle coaching, en ook nog funding, kreeg hij van Fred Boot, producent van Soldaat van Oranje. Kortom: zijn netwerk bleek erg nuttig.

170306_ANB_campagnebeeld-NEW-3

Muziekrechten
Voor een musical heb je niet met Buma Stemra te maken, de rechten voor de hele musical regel je direct met de rechthebbende of met zijn vertegenwoordiger. En dat heet dan grootrecht. Erwin regelde dit met ALMO: een soort intermediair die voor de meeste Amerikaanse en Britse musicals de rechten regelt. Erwin bedong een vaste afkoopsom voor de hele musical, dus zowel het verhaal als de muziek. “Normaal betaal je een percentage van de recette, ongeveer 10% is normaal. Voor muziek, tekst en verhaal. Ook moet je normaalgesproken de muziekpartijen huren. Wij waren blij met de vaste afkoopsom. Maar het waren wel pittige onderhandelingen.”

Newbrain readingjpeg
Schermafbeelding 2017-06-14 om 09.39.46

Muzikanten
Een ensemble van 7 muzikanten doet mee met A New Brain, hoofdzakelijk muzikanten uit het netwerk van muzikaal leider Jeroen Sleyfer. Deze beginnen met repetities ongeveer 3 weken voor de premiere. “Het is vrij pittige muziek, een beetje Sondheim-achtig, en voor de muzikanten daarom ook misschien wel wat leuker.” En ja: de muzikanten krijgen betaald. Geen stevige bedragen, maar laten we zeggen een keurig bedrag per voorstelling.

Financiers
Door een geslaagde crowdfunding kreeg Erwin een flink bedrag bij elkaar. Veel particulieren bleken bereid om geld te steken on de voorstelling, waaronder eerder genoemde Fred Boot. Ook kreeg Erwin een subsidie van het VSB Fonds. Andere fondsen lukten soms niet, omdat De Kernploeg niet iedereen betaalt. En dat is vaak een voorwaarde voor subsidies. “Als een fonds niet aansluit op je productie steek er dan vooral geen energie in. Bijvoorbeeld als er vrijwilligers aan meedoen en het fonds wil dat niet.”

Doen!
Okee Erwin, wat wil je meegeven aan mensen die overwegen om zo’n productie te doen? “Begin op tijd, liefst ruim anderhalf jaar voor de premiere. En begin dan absoluut met de rechten, zorg dat je dat allemaal op tijd geregeld hebt. Pas als je de rechten geregeld hebt kan je verder. En begin ook snel met de subsidies.”

En waarom moeten we gaan?
“A New Brain is veel meer fringe dan je normaal ziet op de Nederlandse musicalpodia. Terwijl er wel topacteurs aan meedoen. En dan is het verhaal ook nog eens fantastisch, en de muziek natuurlijk ook. Komen dus, deze zomer!”. Check deze link voor meer info.

 

Geschreven door Ewout van der Linden, directeur van Music Motion en docent entrepreneurship bij onder meer Rotterdams Conservatorium Codarts en SAE Institute. Houd de Music Motion site in de gaten voor blogs, workshops en netwerkmeetings over de muziekbusiness. Meer weten? Mail naar ewout@musicmotion.nl.

1 Reactie

  1. Frank

    Heeel gaaf!
    Heel veel succes!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Trending

Opkomende evenementen