Zo, dat was weer een uitverkochte Music Pitch, maandag 14 oktober in de Tolhuistuin. Dit keer met als thema Fanbase Building. Ofwel: hoe krijg je fans, nog meer fans, hoe zorg je dat ze fans blijven en hoe verdien je er ook wat aan. Vijf professionals uit de muziekbusiness gaven hun visie. En daar zaten ook vele praktische tips bij.
Dank aan de gasten marketingmanager Olga Mouret (Nederlands Blazers Ensemble / Klassifest), muziekmarketeer Melvin van der Waal (Moonjelly Agency), Joep van Leijsen (Roadie), Anouk ter Haar (Eventbrite) en Carlo Kiksen (Smooth & Good).
Wat?!? Was je er niet?!? Dan miste je een bomvol programma met vele nuttige tips en een zeer contactrijke borrel. Het ging over verschillende manieren om je bestaande fans te activeren, die eerste fans te krijgen, handige social media trucs, offline met online combineren.
Maar goed, vooruit, we hebben een paar van de tips op een rijtje gezet… zie onder.

1: Denk niet in doelgroepen. Als beginnend artiest: begin bij je eigen vrienden en familie, en probeer via hun je fanbase uit te breiden. Denk dus nog niet in doelgroepen, begin gewoon en vergroot je fanbase stap voor stap.
2: Release veel en vaak. En dan niet alleen muziek, maar denk ook aan andere zaken. Nieuwe merchandise, kleine snippets van nieuwe muziek of zelfs je oude muziek die je nieuwe fans nog niet kennen. Recycle je content. Verlaat het idee dat een release een volledige song of zelfs een album moet zijn.
3: Sport in je verhaal. Dat je een verhaal rond de artiest moet creëren heb je eerder gehoord. Maar we hoorden een paar handige tips over die “verhaalvorming”. Artist-marketeer Melvin de Waal van Moon Jelly Agency vertelde dat de links met sporten erg goed werkten voor enkele dance artiesten. Posts van die artiesten met links naar hun favoriete sport werden goed bekeken en trokken veel nieuwe volgers. Maar ook een artiest met verhalen over bergen (ja heus, as in grote heuvels) scoorde goed. Dus: brave hobbies, niks mis mee. En Instagram posts mogen best lang zijn. Met veel tekst waarin je over jezelf vertelt.

4: Ga samenwerken. Bijvoorbeeld met artiesten op jouw level, met een vergelijkbare doelgroep. Zo heb je iets aan elkaars fanbase. Of met een artiesten die al wat bekender zijn. Mocht je bij een label tekenen, dan is dat natuurlijk makkelijker mogelijk.
5: Off line werkt. Olga Mouret van Nederlands Blazers Ensemble sprong op de fiets naar Amsterdam Slotervaart, toen bleek dat een oosters programma van het NBE niet genoeg aansloeg. Ze gingen daar ter plekke mensen informeren. De zaal zat later vol. Manager Raymond de Bruijn (aanwezig in publiek) van volkszanger Wesly Bronkhorst kreeg AFAS Live vol, ook met posters. Soms heel gericht in enkele Brabantse steden.
6: Off line werkt soms erg goed. Na het concert spelen enkele leden van het NBE nog wat na in de foyer van de concertzaal. Publiek blijft hangen. En je maakt persoonlijk kennis. We leven in online tijden. Mensen ontmoeten je dus graag ook eens offline.

7: Boek een te kleine zaal. Want dan verkoop je makkelijker uit. En vrijwel niets verkoopt zo goed als een uitverkocht concert. Kan je evt de volgende keer een iets grotere zaal boeken en, kijk-eens-mensen-wat-een-succes, weer uitverkopen.
8: Bouw je team. Kijk even om je heen en constateer: je hebt een netwerk! Mensen in de media, mensen die visuals kunnen maken. Zet ze in voor jouw muziek en laat ze je helpen. En laat ze je muziek delen.
En nog veel meer tips en slimme tactieken om meer publiek te krijgen. Best pittige avond dus, daar in de Tolhuistuin!
Na twee uur begon het wat warm te worden, en werd de avond afgesloten door mooie live muziek van singer songwriter Anna Joan. En begon de contactrijke en gezellige borrel.
Volgende Music Pitch duurt nog een hele dikke maand. Maar thema is al wel bekend: Music Publishing. Je kan je al wel inschrijven. We hopen je er te zien!
En natuurlijk zijn we ook actief op Facebook, waar we vanalles posten over muziek marketing en verdienen aan muziek.
Deze tips zijn geschreven door Ewout van der Linden van Music Motion.
Geef een reactie