Muziek voor Private Events: verslag Music Pitch

10 oktober 2018

Muziek voor Private Events: verslag Music Pitch

door | okt 10, 2018 | Muziekmarketing

Even vierduizend euro factureren voor een optreden voor een bedrijf of huwelijk? Jazeker, zelfs voor onbekende artiesten kan de kassa luidruchtig rinkelen als het gaat om optredens voor bedrijven of particulieren. Maar: hoe krijg je die optredens? Hoe wordt je succesvol in de sector van de private events?

Het thema van afgelopen Music Pitch in de Tolhuistuin is dus: Muziek voor Private Events. Met 5 experts die tips deelden, trends toelichten en flink wat nieuwe contacten legden tijdens de netwerkborrel achteraf. En natuurlijk drie erg mooie muzikale pitches. Hieronder enkele zaken die we hoorden…

Optreden voor particulieren

Private events zijn ruwweg in te delen in twee categorieën: optredens voor particulieren (huwelijken, verjaardagen) of bedrijfsevenementen. Contrabassist Maurits Malherbe is vooral thuis in de particuliere sector. Hij kan prima rondkomen van zijn inkomsten hieruit. “Mijn promotie? Via mijn eigen website komt het meeste binnen. Ik hou natuurlijk in de gaten welke zoektermen het goed doen. En ik krijg klussen via boekers als Gigstarter of Viking Entertainment.”

Maurits biedt zijn klanten meerdere acts op zijn website: een feestband als Mindy and the Good Vibes Society, maar ook treedt Maurits op met Jennifer Ewbank als duo. Voor eerstgenoemde band wordt vaak ook enkele duizenden euro’s neergeteld.

Waarom is hij zo succesvol? “Ik ben altijd te vroeg aanwezig, zeg absoluut nooit af, netjes gekleed, zorg dat de geluidskwaliteit goed is. En met 3 sets van 45 minuten binnen 3 uur zorg ik dat ertussenin nooit een stilte valt.”

Pas je ook aan de klant aan. Organisator / muzikant Bas van Lier van Spotlight Productions: “Het is heel belangrijk om de balans te vinden tussen je eigen artistieke integriteit behouden en jezelf aanpassen, wat soms echt nodig is vanuit commercieel oogpunt”. Protest vanuit de zaal: Van Lier werkt al langer samen met Jules Deelder, die past zich toch ook niet aan? “Dat dacht je, Jules Deelder is een meester in zich aanpassen aan de gelegenheid zonder daarbij zichzelf te verloochenen”.

 

 

Trend: artist branding. Zorg dat je een thema hebt met je act. En breng dat duidelijk over. Eén van Maurits’ bands, Mindy and the Good Vibes Society heeft duidelijk bijvoorbeeld een roaring twenties stempel.

Kort college huwelijksoptredens

Wat doet het nou goed bij optredens voor particulieren? Tom van der Velpen van online boeker Gigstarter geeft een kort college. Op basis van de gegevens van Gigstarter, een bemiddelingsplatform voor vele privé optredens. Een paar tips van Tom:

  • Jij bent de expert! Particulieren zijn vaak onervaren in het boeken van artiesten. Dus jouw kennis over geluidsinstallatie, akoestiek, programma telt.
  • Breng extra kosten in rekening. Je reiskosten (zonder de korting), de kosten van je apparatuur. Vertel het vooraf, licht het toe, maar breng het vooral in rekening.
  • Kan één van je bandleden ook plaatjes draaien? Bied aan dat je voor een vriendelijk bedrag ook de DJ levert van de avond. Wat betreft muziek kan je het dan naadloos laten overlopen van de live muziek.
  • Ook privé boekers zijn terugkerende gasten. Is het niet voor hun tweede huwelijk, dan toch de 50everjaardag, of het eerste huwelijk van een vriend. Maak je contacten, deel kaartjes uit tijdens het event. En hou daarna contact.
  • Live video. Die moet je hebben natuurlijk. Daarop ziet de boeker de sfeer die dankzij jouw muziek ontstaat.

Trend: Intimiteit. Naast alle nieuwe technologische mogelijkheden kiest Morris van der Poel van evenementen-organisator MGen toch voor intimiteit als belangrijkste trend. Dus: op een kleiner podium een persoonlijker optreden neerzetten. Morris: “Kleinere sessies worden momenteel als heel fijn ervaren.”

 

 

Corporate Events

Specialist in corporate events is Wouter van Beek van artiestenboeker Blue Luna. “Bij corporate events komen mensen niet specifiek voor de artiest. Dat is toch een andere mindset. Je zal het publiek op een andere manier moeten inpakken. Zorg dus dat je van tevoren weet wie de klant is, wat voor bedrijf. En speel daar op in.”

Wouter werkt met artiesten als Typhoon, pianist Iris Hond en vele andere. Onder meer ook met Celine Cairo die hij tijdens een eerdere Music Pitch ontmoette.

Trend: Inhoud. Er moet een logische klik zijn met de opdrachtgever en de artiest moet dat in zijn of haar optreden ook duidelijk maken. Het verhaal van de artiest is daarbij dus belangrijk. De bekendheid van de artiest is minder belangrijk. Voorbeeld: Typhoon doet ook spoken word.

Trend: Festivalisering van private events. Bas van Lier van Spotlight Productions: “veel bedrijfsfeesten worden tegenwoordig als festival neergezet. Met meerdere podia en meerdere programma-onderdelen. Als artiest kan je dus tijdens zo’n festival op meerdere podia spelen, in verschillende bezettingen.”

De deals

Hoeveel vraag je voor je act? In principe maken artiesten direct een deal met de klant of doen dat via een artiestenboeker.

Voor een directe deal vliegen bedragen door de Tolhuistuin heen: maar een paar honderd euro per muzikant per optreden lijkt normaal. Dan wel 3 sets van 45 minuten. En zorg ervoor dat tussen de sets in geen stilte valt.

Opvallend: de aanwezige artiesten zeggen de prijs niet af te laten hangen van de klant, Maurits Malherbe: “Daar zijn we sinds dit jaar vanaf gestapt. Muziek is het product en daar betaal je voor. Als er nou een goede klik is met iemand wil ik nog wel eens een uitzondering maken. Maar grote verschillen in prijs komen niet meer voor”.

Werk je met een artiestenboeker dan bepaalt die de prijs. En houdt daar een bepaald percentage op in. “Dat ligt tussen de 0 en 30 procent”, aldus Wouter van Blue Luna, “het hangt ervan af hoeveel werk wij als bureau er ook nog aan hebben.” Daar sluit Morris van MGen zich bij aan: “het spijt me, maar elke klus is totaal anders, en ons werk daarbij ook.”

Voor de eerder genoemde Mindy and the Good Vibes Society wordt soms enkele duizenden euro’s in rekening gebracht door de boeker. Enig rekenwerk vanuit de zaal kwam dan toch op een flink percentage voor de boeker.

 

 

Trend: Eigen werk. Op basis van de gegevens van Gigstarter, maar ook vanuit de ervaring van de andere gasten blijkt: eigen werk is populair. Dan het liefst iets erg speciaals natuurlijk. Acts als pure coverbands zijn in vergelijking beduidend minder populair, evenals klassieke muziek. De pop/rock bands en jazz die af en toe een cover spelen zijn duidelijk meer in trek op private events.

En gaat het goed met de private events?

Daar zijn alle gasten het over eens: ja. Men viert weer feesten, trouwt, opent nieuwe zaken. Genoeg betaald werk voor muzikanten dus!

Music Pitch is niet compleet zonder geweldige pitches. Dit keer van troubadour Anouk Ballins, Kunstbende winnaars Micah en Julia en de Italiaanse jazz zangeres Davina. En natuurlijk hoort de netwerkborrel er ook bij: na afloop van het gesproken gedeelte werd flink doorgepraat en gedronken in de Tolhuistuin.

Volgende Music Pitch is op 3 december en gaat over muziek in combinatie met nieuwe technologieen, zoals Games, VR.
Op 31 oktober organiseert Music Motion een M-Bizz workshop over Fondsen en Subsidies voor muziek. Locatie Lloyd Hotel.

Music Pitch is en samenwerking tussen Music Motion, Tolhuistuin, Entertainment Business en Gigstarter. Deze blog is geschreven door Ewout van der Linden, Music Motion met bijdragen van Maaike Fiselier. Foto’s: Maaike Fiselier.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Trending

Opkomende evenementen