Muziek voor Games 2020. Enkele tips uit Music Pitch Webinar.

3 november 2020

Muziek voor Games 2020. Enkele tips uit Music Pitch Webinar.

door | nov 3, 2020 | Geld verdienen

Gamen houdt natuurlijk nooit op, ook niet tijdens een pandemie. Vandaar de Music Pitch Webinar eind oktober over muziek voor games. Met een korte Q ‘n’ A over het componeren van gamemuziek, en ook info over deals en trends in de gamebusiness.

Eerst vertelden gamecomposers Bart Delissen en Jonathan van Wijngaarden over componeren voor games. Over de software waar je mee om moet kunnen gaan, het samenwerken met developers en meer.

Daarna voegden gamedeveloper Senne de Jong van Little Chicken en de hoofdredacteur van Control magazine Alessandra van Otterlo zich erbij en ging het ook over de deals en trends uit de gamebusiness. Er werden contacten uitgewisseld, en vele vragen werden beantwoord in de chat.

Ja… voor alle info en contacten had je er natuurlijk bij moeten zijn! Maar goed, wat interessante zaken die aan bod kwamen hebben we op een rijtje gezet.

Meer dan creatief
Het componeren van gamemuziek is meer dan creatief werk. Je moet ook een goede costing kunnen maken voor een project, dus ook goed kunnen inschatten hoeveel werk er van je gevraagd wordt. Het is bij elk gamebedrijf anders wie je contact is, dat kan de audio director zijn (grote bedrijven), de creative director of gewoon de developer zelf (kleine bedrijven).

In de communicatie met de developer moet je goed weten hoe je bepaalde termen duidelijk kan krijgen. Wat bedoelt een developer bijvoorbeeld met “springerige jaren 70 muziek”?

Foley en soundtrack
Bij een game is meer geluid nodig dan muziek. Ook geluidseffecten, ofwel Foley, zijn nodig. Gamedevelopers vinden het erg fijn als jij ze kan ontzorgen. Dus: indien gewenst alles kan verzorgen op het gebied van geluid in de game.

Uit game Rekt Cars van Little Chicken

Gratis, royalties en fixed fee
En hoe kom je aan je geld? Geld via Buma Stemra, dus auteursrechten, kan je vergeten: Buma int niets in de gamesector en betaalt dus ook niets uit. Mogelijk omdat in een game de uiteindelijke lengte van de openbaarmaking moeilijk te meten is. Zie ook deze eerdere blog hierover.
Fixed fee is dus mogelijk. Zorg voor een goede begroting. Voordeel: je verdient ook iets als de game geen succes wordt.
Royalties. Dus: een percentage van de winst van de game. Bij werk voor een startende developer, die jou dus niet een vast bedrag kan geven, kan je hier op inzetten.
Gratis: jazeker, ook in de gamesector een populair fenomeen. Vooral bij pitches komt dat voor: je wordt gevraagd een stukje muziek te maken bij een nieuwe game en de developer kiest de meest passende partij.

Welke gamebedrijven zijn interessant?
Nederland kent veel kleine game-bedrijven en die beslissen in de regel zelf over de muziek, ook als zij een Amerikaanse moeder hebben. Laat je niet misleiden door de omvang van een gamebedrijf: ook kleine studio’s, bv één- of tweemanszaken, kunnen toch interessante en succesvolle bedrijven zijn.

Jonathan, game still, Alessandra, Senne, game still, Bart

Hoe begin je?
Ga eerst eens contacten opbouwen, aldus de 2 gamecomposers. Dat doe je bij netwerkevementen, zoals op Facebook de groepen Dutch Game Industry en de Nederlandse Game Audio Group. Check ook de Dutch Game Garden, die organiseren soms zeer contactrijke lunches. En natuurlijk, jawel, Music Pitch Webinar.
Maak mock-ups van gamemuziek, dus jouw idee van goede muziek voor een bestaande game. En om aan de slag te geraken: focus op de startende developers. Zij betalen mogelijk niet of weinig, maar probeer ook dan in elk geval een royalty deal af te spreken. En: die starters kunnen doorgroeien naar spelers van betekenis.

Serious gaming
Wordt het echt wat met serious gaming? Dus games voor onderwijs, zorg sector etc. Journalist Alessandra van Otterlo was er duidelijk over: Nee. Bedrijven die zich op deze games richten hebben het erg moeilijk.

En nog veel meer! Was je er niet bij? Jammer! Gelukkig staat de volgende Music Pitch Webinar er aan te komen, over muziek voor Theater en Musical. Check de eerste info.

Music Pitch Webinar is een productie van Music Motion in samenwerking met GigstarterTentooCultuur OndernemenKunstenbond Ntb.

Dit verslag is geschreven door Ewout van der Linden van Music Motion. Heb jij commentaar? Of andere ideeën? Reageer op deze blog, laat van je horen!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Trending

Opkomende evenementen