• Blogs
  • Over Music Motion
  • Partners
  • Algemene voorwaarden en Privacy

Music Motion

Netwerkbijeenkomsten, workshops en consultancy voor de muzieksector

Marketing en geld verdienen met muziek, in pop, klassieke muziek,
jazz, world en NL-talige muziek. Daarover organiseren wij
netwerkmeetings, 
workshops, schrijven we blogs en verzorgen we consultancy. 

  • Home
  • M-Bizz
  • Music Pitch
  • Music Bizz Contact / Consultancy
  • Evenementen
  • Contact

Muziekfondsen: dit willen ze horen

31 mei 2016 By Ewout van der Linden Reageer

Veel kunstenaars zien de cultuurfondsen als een taaie tegenstander, met wie ze in gevecht moeten om subsidies voor hun projecten te krijgen. Dat is jammer, want het bestaansrecht van de cultuurfondsen is juíst om kunstenaars te ondersteunen. Ze staan dus aan dezelfde kant.

Deze blog is geschreven door Ineke Smits, vaste Music Motion-docente én expert op het gebied van fondsen en subsidies voor muziek.

De huidige situatie laat zich wel kenmerken door een grote kloof tussen wat kunstenaars bezighoudt en waar de fondsen om vragen. En daarin schuilt vaak het onbegrip van een aanvrager die een afwijzing krijgt voor zijn project, of verstrikt raakt in de krochten van de aanvraagprocedures. Als maker ben je bezig met je eigen artistieke ideeën: wat is je diepste drijfveer, welke artistieke noodzaak voel je, wat wil je presenteren?

Voor een fonds is het artistieke plan echter slechts één van de onderdelen van het totale projectplan. Fondsen doen namelijk meer dan alleen losse projecten beoordelen: ze kijken ook naar het culturele landschap in zijn geheel. Op die manier willen ze een kwalitatief sterk, innovatief, pluriform, divers, breed en geografisch gespreid aanbod ondersteunen, om zo de vitaliteit van het gehele kunstenveld te waarborgen.

Daarom moet je voor een aanvraag ook vragen beantwoorden die niet direct betrekking hebben op de artistieke urgentie van je plan:

• Waarin onderscheidt jouw project zich van andere/vergelijkbare projecten?

• In welk circuit wil je je project presenteren (theaters, clubs, festivals, publieke ruimte) en waarom?

• Welk publiek wil je bereiken en hoe je wil je dat voor elkaar krijgen?

• Is de begroting een logische vertaling van je plan en zijn de inkomsten realistisch en haalbaar?

Veel makers houden zich liever alleen bezig met het artistieke proces. Maar de vragen die een fonds stelt, kun je ook zien als hulpmiddel voor reflectie op je eigen praktijk waar je je voordeel mee kan doen, en niet louter als noodzakelijk kwaad om subsidie aan te vragen.

Mijn tips:

• Laat je passie zien! Een adviescommissie wordt warm van een bevlogen verhaal!

• Innovatie is voor veel fondsen belangrijk, bijvoorbeeld in het bereiken van nieuwe publieksgroepen zoals Fonds 21, samenwerking met nieuwe makers of met andere disciplines.

• Abonneer je op nieuwsbrieven van de fondsen, zo hoor je snel over nieuwe/tijdelijke regelingen.

•  Twijfels of vragen? Fondsenmedewerkers zijn altijd bereid om uit te leggen en mee te denken.

Bezoek ook de website van Ineke: www.inekesmits.nl.  Meer weten over fondsen en subsidies? En op-maat adviezen van Ineke voor jouw project? Zorg dat je de M-Bizz Workshop op 18 februari niet mist! Check deze link: 

In categorie: Geld verdienen Tags: AFK, Amsterdams Fonds Kunsten, Fonds Podiumkunsten, Fondsen, FPK, Ineke Smits, Muzieksubsidie, Sena, Subsidies

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Music Motion

Music Motion is Ewout van der Linden en collega’s, partners en hun uitgebreide netwerk in de muziek. Muzikanten, musici, maar ook managers, programmeurs, journalisten, promotors, reclamemuziekmakers en vele andere partijen in de muzieksector. Lees meer over met en voor wie Music Motion werkt

Facebook Instagram Mail

Evenementen

  1. Online Cursus – Geschiedenis van de Muziekbusiness

    1 februari 2021 @ 16:00 - 1 maart 2021 @ 17:30
  2. Music Pitch Webinar – K-Pop!!! De experts vertellen.

    8 februari 2021 @ 16:00 - 18:00
  3. Music Pitch Webinar – Muziek voor Film en TV

    17 februari 2021 @ 20:00 - 22:00
  4. Music Pitch Webinar – Publishers 2021: partners voor songwriters

    15 maart 2021 @ 20:00 - 22:00

Bekijk alle Evenementen

Ons laatste nieuws direct in je mailbox!

Blogs

  • Wie heb jij nodig voor jouw plannen in de muziek? 29 december 2020
  • Muziek voor Games 2020. Enkele tips uit Music Pitch Webinar. 3 november 2020
  • Stock / production muziek maken. Verslagje Music Pitch Webinar. 2 oktober 2020
  • 80-90 BPM: muziek maken voor hardlopers 3 september 2020
  • Corona-proof activiteiten voor muzikanten: het overzicht 13 augustus 2020

Rapport volkse muziek

Hoe populair is de volkse, Nederlandstalige muziek nu echt? En hoe overleeft dit genre de economische crisis? Music Motion deed een onderzoek naar dit oer-Hollandse genre. En beantwoordt vragen als: hoe gaat het met de optredens? Wat zijn de verdiensten? Hoeveel artiesten zijn er? En: wat zijn de knelpunten in dit genre?

Je kunt het rapport gratis downloaden door op onderstaande button te klikken.

Download

Copyright © 2021 · Metro Pro Theme op Genesis Framework · WordPress · Log in