Verover podia en trek je niets aan van de gevestigde muziekindustrie

3 februari 2018

Verover podia en trek je niets aan van de gevestigde muziekindustrie

door | feb 3, 2018 | Geld verdienen

Fake it till you make it, professioneel programmeurs lastig vallen en een wild romance. Music Pitch bezoeker Houbie (van pop-promotiebureau No Milk Today) stelt de vastgeroeste patronen van de  muziekindustrie graag ter discussie. Hij formuleert enkele DIY muzikanten-tips die je waarschijnlijk nog niet eerder had gehoord.  

“Zoek je eerste erkenning niet in de industrie, maar op het podium.” Deze zin is waarschijnlijk een van mijn meest gebezigde adviezen in mijn werk als artiesten promotor. Als je je als opkomend artiest bij elk optreden opnieuw inzet om je publiek zieltje per zieltje te overtuigen, hoef je je nog helemaal niets aan te trekken van de muziekindustrie. Het heeft namelijk geen nut om je blind te staren op een top-down strategie waarbij je jezelf verplicht snel een major label te hebben of bij het roster van een groot boekingskantoor te horen.

In deze column vind je enkele DIY tips om te ontsnappen aan deze zelf opgelegde stress. De terugkerende standaard geluiden waar de gevestigde muziekindustrie je dood mee gooit op infodagen zal ik je daarbij besparen. Je weet namelijk allang dat je in jezelf moet geloven, je voor elke droom een plan nodig hebt en dat je vrienden en familie doorgaans niet het beste klankbord zijn.

Fake it till you make it
Een beter marketing credo ga je als opkomende artiest niet vinden. Niet huiveringwekkend, want elke band die in de garderobe van de AFAS speelt schrijft standaard naar huis dat het heel bijzonder was om dé support act te mogen zijn van Queens Of The Stone Age of Bob Dylan. Een mooi voorbeeld van dit gelauwerde credo is wat de manager van The Moans in de jaren zestig klaar speelde. Hij verkocht de band in Duitsland als een Britse band, want Europa was toentertijd al heftig in de ban van het land van The Beatles en The Kinks. Hij promootte The Moans met een meesterlijk goed gefantaseerde biografie waarin de bandleden zelfs een Britse verbastering als naam kregen. Met als gevolg een gevleugelde start van een Duitse tour met enkele maandcontracten van zalen op zak.

Ook toen ik zelf ooit mijn eerste concerten organiseerde sprak ik prestigieus in wij-vorm en gaf ik mijn eerste geld uit aan professioneel artwork, om zo te laten zien dat mijn passie verder reikte dan een muziek liefhebber met een studiefinanciering. Waar deze voorbeelden over gaan is dat je de promotionele waarde moet zien te ontdekken van alles wat je als artiest de wereld in slingert. Blijf wel dicht bij jezelf. Je imago mag een verlengstuk van jezelf zijn, maar vergeet niet dat je met het credo fake it till you make it altijd op een dun koordje balanceert.

Kijk verder dan de gebaande paden
“Ik denk dat het eerder zo is dat Nederlandse bands met hun muziek vooral op Nederland zijn gericht. Dat ze alleen aan DWDD of 3FM denken. Wij maken de muziek die we willen maken.” Met deze woorden sloeg Traumahelikopter in 2014 de spreekwoordelijke spijker op de kop. De band werd door hun eigengereidheid opgepikt door Pitchfork en tourde veel in het buitenland. Het is in deze tijd dan ook een gemiste kans om je alleen te richten op Nederland of om te denken dat het buitenland pas mogelijk is met Nederlandse industrie aandacht. Het internet is grenzeloos. Steeds meer opkomende artiesten belanden op buitenlandse blogs (blogs waar ze in Hilversum vaak nog nooit van gehoord hebben) en realiseren tourtjes met bevriende buitenlandse bands.

Natuurlijk sta je daar ook gewoon in de plaatselijke Waterhole te spelen voor dertig man, maar dat maakt voor de ervaring niet uit. Zo’n tourtje kan ook zomaar het laatste zetje zijn om een DWDD of een belangrijk Nederlands festival over de streep te trekken. Iets met nieuwswaarde. Maar ben ook hier voorzichtig: een ‘tourposter’ delen met vier optredens waarna je na afloop gewoon thuis slaapt werkt tegen je.

Als artiest ben je ook ondernemer
Een voorbeeld hiervan is het organiseren van je eigen concerten door samen met andere artiesten de handen ineen te slaan. Death Alley en Shaking Godspeed verraste in 2016 met een stevig manifest en een eigen event in de Marktkantine te Amsterdam voor het terug brengen van de rock ‘n’ roll op Nederlandse pop podia. Ze repte over “De wurggreep van vroege curfews in sfeerloze betonbakken” en namen het initiatief in eigen handen.

En als je dan toch je eigen avond organiseert kun je ook meteen afrekenen met vastgeroeste ongeschreven regels: een support act hoeft niet altijd voor de hoofdact te spelen, een band hoeft geen voorafje te zijn van een DJ en als je iemand heel erg goed vind houd niemand je tegen als je die naam wat groter op de poster zet. De kunst is om je creativiteit niet alleen in je muziek, maar ook in de zaken daarom heen te laten zegevieren.

Professioneel programmeurs lastig vallen
Uiteindelijk sla je aan het onderhandelen. Weet dat als je programmeurs lastig valt dat je mails altijd zo kort mogelijk dienen te zijn, want ze hebben doorgaans geen zin om je uitgebreide biografie te lezen (wie eigenlijk wel?). Als je op de gage water bij de wijn moet doen vergeet dan niet dat je nog een aantal andere posten hebt waarbij je opnieuw op je strepen kunt gaan staan. Denk aan promotie, reiskosten, parkeerkosten, catering en gastenlijstplekken.

Ben je op zoek naar een support gig zorg dan dat je zelf al hebt uitgezocht welke artiesten bij je passen en om welke data het gaat, want dat gaat niemand anders voor je doen. Dit werkt over het algemeen beter als je dat direct bij de hoofdact probeert in plaats van bij de zaal. Probeer verder zo weinig mogelijk gigs gratis te doen en vraag standaard de volle mep (lees: wat je eigenlijk zou moeten verdienen als artiest) als je weet dat er veel subsidie mee gepaard gaat. Daar is cultuurgeld immers voor bedoeld.

Wild romance
Al deze tips getuigen van het geloof in een bottom-up strategie. Begin klein en verlies nooit uit het oog dat je uiteindelijk maar van één ding echt afhankelijk bent: het overtuigen van de mensen die naar je shows komen. Moet je dan alles alleen doen? Nee, als je stappen wil zetten probeer dan altijd gebruik te maken van mensen die in je geloven en samen met jou de eerste deuren willen openen. Mensen die in een vroeg stadium aan de zijde van jou als artiest ten strijde trekken in het oerwoud van de muziekindustrie.

Het herinnert me aan conversaties met Koos van Dijk waarin we al snel tot de conclusie kwamen dat de romantische manager – in Koos zijn woorden “iemand die verkering met je sluit” – wezenlijk verschilt van de moderne bureau industrie. Deze keuze voor de bottom-up strategie vergt veel uithoudingsvermogen, maar daar krijg je ook veel voor terug. Immers, de enige plaats waar succes eerder komt dan werk, is het woordenboek.

Over de auteur
Houbie bijt zich vast in de gevestigde regels van de verroeste muziekindustrie met zijn promotie-bureau NO MILK TODAY. Eerder maakte hij furore met band platform Stillman – Dreams of Music. Ook is hij master student filosofie aan de Universiteit Van Amsterdam.

 

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Trending

Opkomende evenementen