• Blogs
  • Over Music Motion
  • Partners
  • Algemene voorwaarden en Privacy

Music Motion

Netwerkbijeenkomsten, workshops en consultancy voor de muzieksector

Marketing en geld verdienen met muziek, in pop, klassieke muziek,
jazz, world en NL-talige muziek. Daarover organiseren wij
netwerkmeetings, 
workshops, schrijven we blogs en verzorgen we consultancy. 

  • Home
  • M-Bizz
  • Music Pitch
  • Music Bizz Contacten
  • Evenementen
  • Contact

Record labels: denk aan je inkomsten via Youtube!

17 september 2019 By Ewout van der Linden Reageer

Verdienen aan je muziek via Youtube? Ja.. ehh… lastig verhaal natuurlijk. We hadden het er al over bij Music Pitch deze lente. Maar er zijn natuurlijk toch wat mogelijkheden. Bijvoorbeeld: het serieus aanpakken van je Music & Digital Rights Management. Lees het gastblog van Debbie Martlew (eigenlijk verplicht als je bij een label werkt). En word wat slimmer!

Hoi, aangenaam kennis te maken! Mijn naam is Debbie Martlew en ik ben sinds 2,5 jaar Partner Manager Music & Digital Rights Management bij Divimove Nederland.* Ik draag zorg voor het onderhouden en uitbreiden van ons Digital Rights Management-portfolio. Zo werk ik nauw samen met onder andere TopNotch, Cloud9 en Armada Music en zorg ik samen met ons internationaal Operations Team ervoor dat het intellectueel eigendom van onze partners is beschermd op YouTube.

Concreet betekent dit dat we onder andere leaks voorkomen, user generated content (UGC) bewaken, kanaalstrategieën ontwikkelen en royalty statements samenstellen. De technische backend van YouTube is voor mij dus geen vreemde wereld.

Een spoedcursus intellectueel eigendomsrecht op YouTube: wat is Digital Rights Management?

Wist je dat er per dag meer dan 1 miljard uur aan content wordt bekeken op YouTube? Momenteel bestaat er geen systeem om content in zulke grote getale te bewaken en daarom zijn contenteigenaren nog altijd zelf vertanwoordelijk voor het beheren van hun rechten op YouTube (en andere platforms zoals Facebook en Instagram). Het beheren van deze online rechten noemen we Digital Rights Management (DRM). Voor elke contenteigenaar is DRM relevant, vooral wanneer er user generated content (UGC) van jouw werk online verschijnt. Denk aan live footage van concerten, events en sportwedstrijden. Aangezien muziekcontent het meest wordt gekopieerd op YouTube, is DRM dan ook van groot belang voor artiesten, labels en publishers.

Waarom is Digital Rights Management zo belangrijk?

We leven in een tijdperk waarin YouTube het go-to platform is voor online video. Álles is op YouTube te vinden: van make-up tutorials tot vlogs en van muziekvideo’s tot gaming streams. Het is voor contenteigenaren dus belangrijker dan ooit om volledige controle te hebben over wat er met hun content gebeurt. Je wilt als contenteigenaar namelijk voorkomen dat jouw content wordt gestolen, misbruikt of onterecht aan wordt verdiend door anderen.

Daarnaast kun je met digital rights management waardevolle informatie uit de YouTube backend vergaren. Met deze informatie kom je er wellicht achter dat je je online strategie moet aanpassen of dat je wellicht een andere doelgroep bereikt dan dat je zelf voor ogen had. 

De wereld van Digital Rights Management op YouTube

YouTube biedt voor contenteigenaren een zogeheten Creator Studio die tools bevat om jouw video’s te beheren en te uploaden. De tools die je met jouw kanaal of CMS tot je beschikking hebt, is afhankelijk van het type content dat je maakt en of je aangesloten zit bij een netwerk. CMS staat voor content management systemen en is het overkoepelende systeem van een kanaal. Zo hebben bijvoorbeeld sommige muzieklabels een zogeheten Muziek CMS waar alle artiestenkanalen onder vallen. In een Muziek CMS kunnen labels hun artiestenkanalen managen en hun YouTube-analytics inzien. Ook is het mogelijk om in dit CMS user generated content van de verschillende artiestenkanalen te claimen. Dit gaat onder andere via ContentID: de fingerprinting tool die YouTube voor contenteigenaren beschikbaar stelt om hun content te beschermen. Labels uploaden bijvoorbeeld hier hun MP3 files om zo de audio van een track te beschermen.

Een Muziek CMS bevat veel geavanceerde functionaliteiten waardoor niet iedereen hiervoor in aanmerking komt. 

Nog wat abstract? Ik geef graag een voorbeeld van hoe wij DRM verzorgen voor één van onze partners:

Een partij die al jaren kinderliedjes uitbrengt was onderdeel van een Entertainment CMS. Toen zij net begonnen met uploaden waren de tools van YouTube lang niet zo geavanceerd als nu. Het is dan ook niet gek dat meerdere YouTube-kanalen dezelfde naam van dit label hadden en dat er duizenden video’s van derden (user generated content) bestonden.

Natuurlijk is het niet erg als er fan video’s bestaan van kinderen die een dansje doen op een kinderliedje, maar insights zoals meest gekopieerde video of de oorsprong van de user generated content is meer dan interessant. 

De oplossing: Doordat wij het YouTube-kanaal hebben gekoppeld aan ons Muziek CMS kunnen wij geavanceerdere functionaliteiten binnen ContentID gebruiken, waardoor wij in de eerste maand meer dan 1000 claims hebben gegenereerd op user generated content.Een ContentID claim ontstaat wanneer het systeem een kopie (in zowel audio als video) vindt op YouTube.

De rechthebbende kan nu bepalen wat er met deze video gebeurt:

Blokkeren: de video wordt geblokkeerd en niet meer zichtbaar op YouTube 

Monetizen: de advertentie-inkomsten van de video gaan naar de rechthebbende vanaf het moment wanneer de claim is gegenereerd

Tracken: de analytics van de video worden inzichtelijk gemaakt aan de rechthebbende (bijvoorbeeld waar en hoelang de video wordt bekeken)

Met Digital Rights Management is het dus mogelijk om extra inkomsten te genereren uit user generated content en om inzicht te krijgen in het gebruik van jouw content. 

Digital Rights Management tips!

1. Gebruik een Muziek CMS
Ben je een artiest en creëer je muziekcontent op YouTube? Dan heb je een eigenmuziek CMS nodig, met de nadruk op ‘eigen’. Het is namelijk belangrijk dat je volledig de rechten hebt op jouw muziek. Slechts enkele partijen in Nederland hebben een Muziek CMS. Sluit je daarom aan bij een partner die een Muziek CMS heeft die de inkomsten van jouw muziekcontent int. 

2. Leer over YouTube en ‘partner up’ 
Als je je als contentmaker of eigenaar gaat verdiepen in de backend van YouTube, dan zijn de termen‘ghost assets’, ‘reference overlaps’ en ‘composition claims’onvermijdelijk. YouTube biedt veel informatie in hun Creator Academy aan:een uiteenzetting van alle YouTube topics die je online kunt vinden. Dit is een goed startpunt om de ins en outs van YouTube en de backend te begrijpen. 
Heb je al een aardige catalogus aan content verzameld en heb je hulp van een expert nodig? Zoek dan een partner die je hierbij kan helpen (ja, zoals Divimove.. shameless plug :-). Maar digitale distributiepartijen of een organisatie zoals FUGA (biedt o.a. software en aggregation services aan) kunnen je hierin ook adviseren. Een partner zal een fixed fee of een deel van de advertentie inkomsten innen in ruil voor de geleverde diensten.

3. Blijf kritisch
Werk je al samen met een label, publisher of andere partner? Ga er niet vanuit dat jouw intellectueel eigendom volledig is beschermd. Blijf kritisch op YouTube zoeken naar jouw ‘eigen’content. Vraag aan de partner die jouw content beheert om transparante statements en analyses van jouw performance. Herken daarnaast de relevante YouTube-kanalen die jouw content delen en gebruik ze eventueel als ambassadeur voor jouw merk en content.

*Divimove is een internationaal online videobedrijf met kantoren in Amsterdam, Berlijn, Madrid, Milaan en Parijs. Sinds 2012 ontwikkelt Divimove, als onderdeel van de RTL Group, online videoformats en branded content voor grote merken, platformen en zenders. Het bedrijf beheert Europa’s grootste netwerk van social influencers met meer dan 1000 partners (e.g. NikkieTutorials, Enzo Knol en Dylan Haegens) die samen maandelijks 3,2 miljard weergaven per maand genereren. Divimove werkt samen met de meest getalenteerde influencers van elk genre, grote artiesten en platenlabels.

In categorie: Geen categorie Tags: Auteursrecht, digital rights management, divimove, drm, geld via youtube, music labels, muziekrecht, muziekrechten, youtube

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Music Motion

Music Motion is Ewout van der Linden en collega’s, partners en hun uitgebreide netwerk in de muziek. Muzikanten, musici, maar ook managers, programmeurs, journalisten, promotors, reclamemuziekmakers en vele andere partijen in de muzieksector. Lees meer over met en voor wie Music Motion werkt

Facebook Instagram Mail

Evenementen

  1. M-Bizz – Online Muziekrelease en Promotie

    16 december 2019 @ 13:30 - 17:00

Bekijk alle Evenementen

Ons laatste nieuws direct in je mailbox!

Blogs

  • Music Publishers: wat doen ze nou eigenlijk?! 6 december 2019
  • €7000 nodig voor je muziek? Crowdfunding! 4 november 2019
  • De KOR (Kleineondernemersregeling) verdwijnt! De gitaarleraar profiteert… 22 oktober 2019
  • Music Pitch Fanbase Building: 8 tips om meer fans te krijgen 15 oktober 2019
  • Record labels: denk aan je inkomsten via Youtube! 17 september 2019

Rapport volkse muziek

Hoe populair is de volkse, Nederlandstalige muziek nu echt? En hoe overleeft dit genre de economische crisis? Music Motion deed een onderzoek naar dit oer-Hollandse genre. En beantwoordt vragen als: hoe gaat het met de optredens? Wat zijn de verdiensten? Hoeveel artiesten zijn er? En: wat zijn de knelpunten in dit genre?

Je kunt het rapport gratis downloaden door op onderstaande button te klikken.

Download

© 2019 Music Motion · Met ♥ gemaakt door Buro Staal